Rögle värvar poängkung från finska ligan
Publicerad: 2020-02-03
Nyhet
Rögle BK förstärker spelartruppen inför den spännande slutspurten i SHL. 29-årige kanadensiske forwarden Chris Desousa, poängkung i finska ligalaget Sport, har skrivit på för Rögle för resten av säsongen.

– Chris Desousa är en spelare som vi haft kontakt med och följt på nära håll i flera år. Han är en hårt arbetande anfallare med näsa för målet. Han har visat att han kan göra mål på flera nivåer när han får möjlighet och vi tror att han kan hjälpa vår offensiv i säsongens slutskede, säger Rögles sportchef Chris Abbott.
Chris Desousa har svarat för 36 poäng varav 19 mål på 43 matcher för sitt finska lag den här säsongen. Laget har dock haft det tufft och ligger sist utan möjlighet att nå slutspel och väljer därför att släppa sin skyttekung till Rögle. – Jag är glad över möjligheten att komma till ett bra lag som har chans att vinna något. Det har varit en tuff situation här där vi kommit allt längre från slutspel. Jag ser fram emot att komma till ett vinnande lag och hoppas kunna hjälpa Rögle till ett framgångsrikt slutspel, säger Chris Desousa.

Chris Desousa kommer från Mississauga i hockeytokiga provinsen Ontario i Kanada. Han har under alla år varit en stark offensiv spelare och efter fyra år på universitet skrev han proffskontrakt i AHL. Efter två säsonger i farmarligorna valde han att flytta till Europa. Två starka säsonger i Alpligan (EBEL) i Bolzano och Vienna Capitals blev det Finland den här säsongen.
– Jag var glad när jag fick chansen att skriva kontrakt i AHL trots att jag inte var draftad. Men det var två tuffa år för mig, jag inte fick spela den hockey jag ville. Jag tog beslutet att åka till Europa och det är det bästa jag gjort. Jag fick tillbaka glädjen för att spela ishockey igen, säger Chris.

Den nye Röglespelaren öste in poäng i Vienna Capitals förra säsongen, 83 poäng på 72 matcher i grundserie och slutspel, och Rögle följde honom redan då.
– Vi hade viss kontakt redan då men av olika anledningar gick vi olika vägar. Finska ligan var en ny erfarenhet och efter en tuff start lossnade det för mig. Jag är glad att få chansen att testa på svenska ligan redan i vinter, jag rankar den som ett steg uppåt i min karriär.
Hur beskriver du dig själv som spelare?
– Jag har alltid satt upp poäng, förutom i AHL. Jag har ett bra skott och gillar att skjuta – jag skjuter när jag får chansen. Jag har sett några Röglematcher på tv och ser fram emot att få spela inför fansen, det verkar vara en härlig stämning. Det ska bli kul att få spela matcher som gäller något, säger han.
Rögles Chris Abbott:
– Jag är imponerad över hans spel över hela banan. Det är en ambitiös kille som ser fram emot att ta möjligheten att visa att han kan spela i en av Europas toppligor.
Chris Desousa ansluter till truppen på onsdagens träning och kontraktet är den här säsongen.

**Fakta/Chris Desousa ** Född: 19 oktober 1990 i Mississauga i Ontario, Kanada.
Längd/vikt: 175 cm/86 kg.
Position: Forward.
Skjuter: Vänster.
Draftad: Nej.
Karriär: Efter universitetet var han proffs i två säsonger i farmarligan innan det blev Europa. Först Bolzano, därefter Vienna Capitals och i vinter Sport (Vasa) i finska ligan.
Aktuell: Har skrivit på för resten av säsongen, 19/20.