Almen i centrum dagen efter också
Publicerad: 2016-12-07
SHL
Matchstraff för en tackling som var juste, fälld och avstängd tre matcher för en annan tackling som är svår att se och utsatt för näthat efteråt av en distriktsdomare. Röglebacken Almen Bibic var i händelsernas centrum även på onsdagen.

På onsdagen vid lunch kom domen från disciplinnämnden. Röglebacken Almen Bibic blir avstängd tre matcher och får dessutom böter för tacklingen mot Leksands Nichlas Torp.

– Det är pinsamt. Det luktar illa, det pågår en häxjakt på mig, min bror och Rögle BK. Är det vårt ursprung? säger Almen Bibic.

Almen Bibic fick matchstraff tidigt i andra perioden hemma mot Leksand på tisdagen efter att ha tacklat gästernas Sondre Olden i mittzon. Leksandsspelaren låg kvar men spelet fortsatte.

Efter videogranskning fick Röglespelaren matchstraff och sändes av banan. Men det är inte den tacklingen som disciplinnämnden fäller Almen för utan en situation lite senare (eftersom spelet fortsatte) nere i ena hörnan då Almen jagar pucken och träffar Leksands Nichlas Torp.

– Det är inte ens en tackling. Jag sträcker mig efter pucken och råkar träffa spelaren. Är det något som kolliderar så är det våra ben, säger Almen.

Disciplinnämnden valde att fälla Röglespelaren för tackling mot huvudet.

– Vad ska jag säga? Det känns som de är ute efter mig och brorsan. I söndags tacklades Alen i huvudet men fick inte ens en tvåa med sig. Killen blev sen avstängd i efterhand. Skillnaden var att Alen inte låg kvar.

– Vi är inne på en farlig väg inom svensk hockey. Sänk huvudet och åk in i spelare så får du med dig en tackling mot huvudet. Ligg kvar så får du med dig domsluten. Jag är inte ute efter att skada mina motståndare men tacklingar ingår i spelet.

Almen har börjat fundera på sin framtid:

– Det känns som att de som dömer mig och brorsan vill få bort oss från svensk hockey.

Efter matchstraffet fylldes Almens telefon med arga meddelanden:

– Det är jag van vid, att folk spyr galla efter vissa situationer.

Men ett meddelande, från en distriktsdomare i Dalarna, valde Almen att ta en skärmdump och lägga ut och göra offentlig. Där stod bland annat ”Du din djävla fega ishockeynolla, bara för att du inte platsade i Leksand din djävla pizzabagare så behöver du väll för fan inte skada spelare ifrån Leksand din djävla käring”.

– Som sagt, jag är van vid mycket. Men det här kom från en person som jag är vän med på Facebook, jag har mött honom och han har dömt mig och är avlönad av förbundet. Då tyckte jag att det är dags att han får ta konsekvensen av sitt agerande.

– Näthatet måste komma upp till ytan. Jag är inte ute efter att ruinera hans liv men jag ville sända en signal till alla där ute att skriver man sådana saker till varandra så får man stå för det.

Domaren i fråga har redan blivit avstängd.

Rögles vd Marcus Thuresson står bakom sin spelare:

– Det här näthatet är skrämmande att se, tyvärr så är det en trend som vi har i samhället och den kan vi inte acceptera, den måste bekämpas med alla medel.

– Att vi sedan inom SHL har så olika nivåer på bedömningar som svajjar från match till match och kanske även beroende på vilka spelare som är inblandade är en helt annan fråga. Ledningen i SHL har ett ansvar i detta och borde se över detta annars har vi en ohållbar situation inom SHL och det hoppas jag alla är överens om, avslutar Marcus.