Hampus Gustafsson stannar hela säsongen
Publicerad: 2019-09-04
Nyhet
Han anslöt till Rögle på ett tryout-kontrakt i början av augusti. Nu elva dagar före SHL-premiären är det klart att 25-årige anfallaren Hampus Gustafsson stannar i Rögle för resten av säsongen. Hampus har skrivit på ett ettårskontrakt.

– Det känns riktigt roligt. Det var det här som var målet när jag tog chansen att komma hit på tryout. Det känns skönt att veta att man ska vara kvar här för en längre tid, säger Hampus efter att ha skrivit på sitt livs första SHL-kontrakt. Den Troja-Ljungby-fostrade spelaren lämnade Sverige redan innan han fyllt 18 år utan att ha spelat en enda seniormatch i Sverige. Istället blev det först juniorhockey i Nordamerika innan fyra år på college och därefter två säsonger i Washington Capitals farmarlag Hershey Bears.
Dagarna före att Rögle återsamlades inför ispremiären bjöds Hampus in till Rögle på ett tryout-kontrakt. Hampus har varit med sen dess och spelat samtliga fem försäsongsmatcher. Han har visat sig vara en hårt arbetande och välskolad anfallare som trivts bäst i mitten.
– Jag har bara försökt göra mitt bästa och hoppats att det skulle räcka. Klart att det har funnits i mina tankar att man är här på prov men jag har försökt att inte tänka på det. Men man har blivit påmind om det då och då när man träffat folk. Så det känns skönt att det är klart nu, säger Hampus.

Kontraktsskrivningen innebär att Hampus nu kan återförenas med flickvännen Sarah och parets hund som stannat kvar i Boston under första tiden.
– Ja, det ska bli härligt. Vi har avvaktat med det tills vi visste var jag skulle spela i vinter. Jag har sagt det många gånger, jag trivs jättebra här. Det är ett riktigt härligt lag, en bra grupp av människor och även alla runt laget. Alla är så nära varandra och pratar med varandra. Jag trivs i Ängelholm, det är en härlig hockeystad med stort stöd, säger han.
Vad tycker du om standarden på svensk hockey:
– Den är hög, riktigt hög. Jag visste att det var bra så jag är inte överraskad, mer fått det bekräftat. Jag ser fram emot att spela SHL-hockey för Rögle.

Rögles sportchef Chris Abbott om kontraktsskrivningen med Hampus:
– Hampus har visat under de första fem veckorna hos oss att han är kapabel att spela i många olika situationer i vår lineup. Han är en professionell och ödmjuk idrottsman som kommer till rinken varje dag med en härlig attityd. Jag är glad att kunna säkra upp Hampus för resten av säsongen, säger Chris och fortsätter:
– Att vara på tryout är en utmanande situation som Hampus hanterat på bästa sätt. Han har gjort ett bra jobb och vunnit både spelarnas och coachingstabens respekt.
Kontraktet med Hampus Gustafsson gäller över den här säsongen, 2019/20.