Cory Murphy: "En unik situation"
Publicerad: 2020-01-28
A-lag
Bara en match den här veckan, på lördag hemma mot Oskarshamn, och därefter ett elva dagar långt uppehåll innan slutspurten inleds. Så ser det ut för Rögle den närmsta tiden. "Det är en unik, lite annorlunda, situation. Vi ska utnyttja det på bästa sätt", säger tränare Cory Murphy.

Med bara en lördagsmatch på schemat den här veckan fick spelarna en extra ledig dag. På tisdagen var alla tillbaka för träning i gym och på is i Catena Arena.
– Vi kände att det var läge att ge spelarna två dagar ledigt, vi har trots allt fyra träningsdagar på oss att förbereda oss inför matchen mot Oskarshamn på lördag, säger Cory Murphy efter tisdagens träningspass.
Hur lägger man upp en vecka med bara en match då?
– I dag handlade det om att komma igång, ha rätt attityd och fokus. Jag tycker träningen var bra, killarna såg skarpa ut. Vi tar en träning i taget, efterhand under veckan kommer vi att lägga mer fokus på system och få in mer och mer tävlingsmoment i övningarna. Allt för att komma så väl förberedda vi bara kan till lördagsmatchen.
Innan den fysiska delen av träningen inleddes hade man ett videomöte:
– Det var ett bra videomöte, vi visade och gick genom lite saker som vi ville påminna killarna om. Det är viktigt att alla är på samma sida och är överens hur vi ska utföra sakerna på isen.

Hur ser ni på uppehållet som väntar efter lördagens match?
– Det ska vi använda till att förbereda oss på bästa sätt inför en intensiv slutspurt. Samtidigt så är det landslagsvecka och en del spelare kommer inte att vara med oss då. Så denna veckan är viktig också. Samtidigt så gäller det att vara här och nu och ta en match i taget.
På tisdagens träning hade tränarstaben ändrat i formationerna. Bland annat så spelade Dennis Everberg med Ted Brithén och Daniel Zaar medan Leon Bristedt fanns med Mattias Sjögren och Dominik Bokk.
– Vi vill testa lite nya formationer för att se om det finns kemi. Vi behöver öka vår målproduktion framåt i spel 5 mot 5. Men det är inte säkert att det blir nya formationer till lördagens match, vi har några dagar på oss att testa lite tankar. Kanske slutar det med att inget förändras.
Cory Murphy var kvar länge på isen och körde extra med Niklas Hansson - den långtidsskadade backen hade på sig en gul tröja (ej tacklingsbar) och börjar närma sig en comeback.
– Vi ser fram emot att ha Niklas tillbaka i laget igen snart, han är värdefull för oss.

Så här såg formationerna ut på tisdagens träning:
Målvakter: Christoffer Rifalk/Roman Will.
Backar: Kodie Curran-Craig Schira, Éric Gélinas-Samuel Johannesson, Erlend Lesund-Daniel Bertov, Isak Renemark-Niklas Hansson (ej tacklingsbar).
Forwards: Dennis Everberg-Ted Brithén-Daniel Zaar, Leon Bristedt-Mattias Sjögren-Dominik Bokk, Adam Edström-Simon Ryfors-Taylor Matson, Kevin Wennström-Anton Bengtsson-Erik Andersson. Nils Höglander och Hampus Gustafsson alternerade som forwards i olika kedjor.
Saknas: Samuel Jonsson och Nick Sörensen, skadade.