Pogge och Ahnelöv visade vägen i första segern
Publicerad: 2018-10-11
Efter match
När Rögle äntligen tog säsongens första seger var det två rutinerade killar som visade vägen. Målvakten Justin Pogge och nye backen Jonas Ahnelöv höll hemmanollan respektive spräckte målnollan då Rögle vann med 2-0.

I säsongens sjunde match kom den efterlängtade första segern inför en jublande hemmapublik (3.439) i Lindab Arena.
Ett stabilt målvaktsspel, ett tidigt och ett sent mål gjorde att segern skrevs till 2-0.

En som bidrog starkt till trepoängaren var målvakten Justin Pogge som höll säsongens första nolla.
– Det kändes som lite "do or die" innan matchen och det blev en tät match. Skönt att det blev "do" och nu hoppas jag att vi kan rida vidare på detta framöver, säger den kanadensiske burväktaren och fortsätter:
– Örebro hade verkligen sina chanser och det var inte lätt, men backarna gjorde ett utmärkt jobb i kväll och det underlättade för mig.

Den som visade vägen i matchen i den andra änden av isen var en kille som kanske inte är så van att göra det. Knappt tre minuter in i matchen smög backen och nyförvärvet Jonas Ahnelöv upp i banan.
På en fin passning av Linus Sandin tryckte han in pucken mellan benen på Örebros målvakt Eero Kilpeläinen.
– Jättefint förarbete och starkt jobb av våra forwards där. Sen får jag en perfekt framspelning av Linus. Jag siktade på krysset men får väl nöja mig med mellan benen, skojade en nöjd Ahnelöv efter matchen.

{!A}

Special teams (powerplay och boxplay) har ännu inte fungerat som Rögle skulle önska. I spel i numerärt överläge finns Jonas Ahnelöv inte på isen, men när det gäller boxplay är han en av de bärande spelarna i och han förnekar inte att det har gått tungt.
– Nä, det har verkligen inte varit bra och där har vi en del att jobba på. Fast jag tycker att boxplay fungerade riktigt bra i kväll och vad det gäller powerplay så vet jag att killarna som spelar då jobbar hårt för att det ska släppa även där, förklarar han.
Känns det som att det börjar lossna för dig även i det övriga spelet också?
– Jag har ju varit borta från matcher ett tag men nu börjar det kännas bättre. SHL är en bra liga och den har blivit bättre sen jag senast spelade i den. Det gäller att jobba hårt och förbereda sig väl hela tiden, säger Ahnelöv.

Redan på lördag väntar nästa uppgift då Rögle reser upp till Norrbotten och Luleå. Förhoppningsvis kan segern mot Örebro ge lite mental skjuts mot Luleå.
– Den matchen blir ett bra test för oss men kan vi jobba lika hårt som i kväll och inte ge dem någonting så har vi bra chanser. Jag ser fram emot den matchen nu när vi har fått "the monkey off our shoulders", avslutar kvällens "nolla" Justin Pogge.

Patric Andersson