Erik ser fram emot att få Chris som chef
Publicerad: 2018-05-25
Intervju
Han gillade Chris Abbott som lagkamrat - och nu ser han fram emot att ha honom som chef. "Chris gav alltid 100 procent och ställde krav på omgivningen. Det ska bli spännande att komma till Rögle", säger nye anfallaren Erik Andersson.

På fredagen blev det klart att 23-årige allroundanfallaren Erik Andersson spelar för Rögle de kommande två säsongerna.
Trots sin unga ålder har han redan hunnit göra över 200 SHL-matcher (grundserie och slutspel) och vann SM-guld med HV71 förra våren. Nu ska karriären fortsätta i Rögles grön-vita dress:
– Jag har ju spelat mot Rögle många gånger och såg förra säsongen den förändringen som skedde efter att bröderna Abbott kom in. Farten och intensiteten tilltalar mig, jag tror jag passar in i det spelsättet, säger Erik som besökte Lindab Arena och sitt nya omklädningsrum på fredagen.

Erik kommer egentligen från Nittorp och en av hans allra bästa kompisar är Ludvig Claesson, också från Nittorp. Claesson gjorde två säsonger i Rögles A-lag innan han gick till AIK.
– Ludvig har berättat en hel del om klubben och sagt många bra saker. En familjär och trevlig förening som tar hand om spelarna på ett bra sätt.

Under två säsonger delade han omklädningsrum med Chris Abbott, Rögles sportchef som nu tar ner honom till nordvästra Skåne.
– Jag gillade Chris som spelare och hans sätt att vara. Jag känner inte hans tvillingbror men misstänker att han står för samma saker och det tror jag passar mig perfekt.
Erik beskrivs som en allsidig anfallare som alltid gör ett hårt jobb och kan spela på alla offensiva positioner och därför kommer att bli mycket användbar.
Förra säsongen var tung vad gäller den offensiva produktionen och något han hoppas förbättra i Rögle:
– Jag vill utveckla alla delar i mitt spel men ja, poängproduktionen vill jag förbättra. Jag har förstått att här finns goda förutsättningar att bli bättre, inte minst med tanke på att man har is året om och snart ett nybyggt och modernt gym.