Everberg hittade rätt från favoritpositionen
Publicerad: 2020-02-25
Efter match
Efter den snöpliga förlusten uppe i Skellefteå i lördags hittade Rögle tillbaka till vinnarspåret igen. Örebro besegrades med 3-0 efter att alla tre målen gjorts i powerplay där en av målskyttarna hette Dennis Everberg.

Efter sin långa skadefrånvaro tog det ett tag för Rögles forward Dennis Everberg att hitta rätt i sitt spel. Fast sedan han återförenades med Ted Brithén och Daniel Zaar för några omgångar sedan, har spelet lossnat på allvar vilket också har resulterat i fler mål. När Rögle hemmabesegrade Örebro med 3-0 på tisdagskvällen gjorde laget alla tre målen i numerärt överläge. Det andra målet gjordes av Everberg på en ganska typisk framspelning av Ted Brithén.
– Han bryter in framför mål och jag står beredd på min vanliga position. Det var inte så svårt att trycka dit pucken men skönt att se den gå in. Jag har gjort liknande mål förut men vi har en hel del andra varianter också i powerplay som vi tränar på, förklarar han och fortsätter att påtala vikten av det effektiva powerplayspelet den här matchen:
– Det kändes avgörande i kväll. Vårt spel i fem mot fem var inte lika vinstgivande den här matchen. Då känns det skönt att ha ett starkt powerplay att falla tillbaka på.

Matchen i övrigt nådde kanske inga högre höjder men segern kändes aldrig hotad och defensiven var trots allt stabil. Örebro bjöds på en del klara målchanser i första perioden men kunde inte hota så mycket mer under resten av matchen.
– Vi gör inte vår bästa match men jag tycker ändå vi kontrollerar matchen och håller tätt bakåt. Hur segrarna ser ut är inte så viktigt utan det viktigaste är att vi hämtar hem poängen så att vi kan komma så högt upp i tabellen som möjligt, menar Dennis Everberg och understryker vikten av alla de matcher som återstår i grundserien:
– Nu är alla matcher som är kvar precis lika viktiga. Det är så jämnt i tabellen och vi kan lika gärna hamna utanför topp sex i tabellen om vi inte bibehåller vårt spel.

I och med att Färjestad tappade poäng i den här omgången så närmar sig Rögle Karlstadlaget i tabellen. Färjestad ligger fortfarande på andra plats men nu endast på fler gjorda mål än Rögle. På torsdag möts de båda lagen uppe i Karlstad i en toppmatch om att positionera sig så högt upp som möjligt inför den verkliga slutspurten i tabellen.
– Ska jag vara ärlig så tittar jag inte i tabellen. Om vi ligger tvåa, trea eller på någon annan placering efter den matchen är inte relevant. Vi försöker vinna så många matcher vi kan av de som är kvar och sen får vi se vilken placering vi här när 52 omgångar är spelade, avslutar en hoppfull Dennis Everberg.

Patric Andersson