Ny back klar för Rögle
Publicerad: 2015-08-06

SHL-nykomlingen Rögle BK fortsätter att rusta inför återkomsten i högsta serien. På torsdagsförmiddagen blev rutinerade kanadensiske backen Kevin Marshall, 26, klar för Rögle BK.

Marshall har spelat som proffs i NHL och AHL de sex senaste säsongerna och gjort över 400 matcher i de båda nordamerikanska proffsligorna.

- Jag ser fram emot att få komma över och spela i Rögle BK. Det är ett ungt lag med mycket talang och bra fart. Vi är nya i SHL men jobbar vi hårt varje dag så ska vi få bra saker att hända i vinter, det är jag övertygad om, säger Kevin Marshall till Rögle BK:s hemsida.
Rögle BK:s sportchef Anders ”Masken” Carlsson är nöjd över att få den rutinerade proffsbackens namnteckning på ett kontrakt:
- Vi har fått mycket goda vitsord om Kevin. Det är en hårt arbetande back som inte är rolig att möta. Han kommer att göra så vi blir ännu jobbigare att möta, hans främsta styrka är i egen zon. Han har dessutom ett bra förstapass, säger Anders ”Masken” Carlsson.
Kevin Marshall kommer från Boucherville utanför Montreal. Efter en framgångsrik juniorkarriär draftades han sommaren 2007 redan i andra rundan av NHL-klubben Philadelphia Flyers. Under sex säsonger har Kevin Marshall spelat för en rad AHL-klubbar, bland annat Toronto Marlies de tre senaste säsongerna och har även debuterat i NHL för Philadelphia.
Han har gjort sig känd som en hårt arbetande och stabil försvarare som gör sitt jobb varje dag, stark i hörnorna och framför målet.
- Proffsåren har varit fantastiska. Jag har fått chans att spela med och mot toppspelare. Jag hatar att förlora och gör allt för att vinna. Jag vill ge mina forwards en bra chans att anfalla genom ett bra förstapass, säger Kevin Marshall.
Han känner till Kelsey Tessier redan, de spelade ihop i junioråren och har mött varandra i AHL.
- Vi tränar en del ihop på somrarna i Montreal. Han har pratat väl om Rögle och om staden. Han berättar om det stora intresset och passionen för klubben, det känns bra, säger Kevin Marshall.

Anders ”Masken” Carlsson har också hört sig för hos Kelsey Tessier om Marshall:
- Kelsey säger att det är en av de värsta backarna att möta, alltid uppe i ansiktet på motståndarna, säger ”Masken”.
Kevin Marshall ansluter till Rögletruppen så fort allt pappersjobb är klart. Vilket tröjnummer han ska spela i är inte klart.

Fakta/Kevin Marshall
Vänsterskytt
Född: 10 mars 1989
Födelseort: Boucherville, Kanada
Längd: 183 cm
Vikt: 92 kg
Säsonger i Rögle: Första
Draftad: I andra rundan (41 totalt) 2007 av Philadelphia
Landskamper: 0
Aktuell: Har skrivit på ett ettårskontrakt med Rögle.