Rögle BK får arrangera 5-nationers i februari
Publicerad: 2020-04-23
Nyhet
I februari 2021 kommer det att bjudas på internationell topphockey i Catena Arena. Rögle BK har tilldelats arrangörskapet av en 5-nationersturnering för U19 vilket är en viktig turnering inför JVM i Göteborg som inleds i december 2021. Förutom Sverige deltar Tjeckien, Finland, Schweiz och Tyskland.

– Vi är glada och stolta över att Svenska Ishockeyförbundet ger oss förtroendet att arrangera den här turneringen. Vi tycker det är kul att ge hockeyintresserade i den här regionen en möjlighet att se internationell topphockey, det här är morgondagens stjärnor som kommer att medverka, säger Arne Nilsson som är ansvarig för arrangemanget i Rögle BK.

Turneringen kommer att spelas i Catena Arena 8-14 februari i en turnering där alla möter alla. Lagen kommer att anlända till Ängelholm i början av veckan och matcherna startar onsdagen den 10 februari. Det kommer att spelas två landskamper om dagen fram till söndag 14 februari.
U19-landslaget har inget eget mästerskap – dock kommer turneringen i Ängelholm att prioriteras av Juniorkronornas förbundskapten Tomas Montén. Till turneringen kommer han att ta ut spelare födda 2002 som är högaktuella för spel i junior-VM som arrangeras i Göteborg med start i december 2021.
Det finns stora förhoppningar att det finns hemmaspelare i Monténs landslag, Rögles målvaktstalang Calle Clang är en av kandidaterna till att ta en plats i den svenska landslagstruppen.

– I Ängelholm som stad och i Rögle BK som förening finns en stark kultur och en tradition kring ishockeyn. Många duktiga spelare har fostrats i miljön och föreningen har visat ett stort intresse och engagemang i att få arrangera internationella turneringar. Därför känns det som ett mycket bra upplägg och alla förutsättningar finns för en mycket bra och väl arrangerad turnering, säger Olof Östblom, tävlingschef hos Svenska Ishockeyförbundet.
Rögle BK har stått som värd för landskamper och turneringar tidigare, bland annat en 4-nationers inför JVM i Malmö 2014.
– Vi tycker det är kul att kunna bjuda publiken på det här och det brukar vara väldigt uppskattat. Vi tror det här kommer att bli en mycket rolig och sevärd hockeyvecka när SHL har uppehåll, säger Arne Nilsson.

Preliminärt spelschema U19 5-nationers 8-14 februari 2021 i Ängelholm (alla matcher spelas i Catena Arena):
Onsdag 10 februari: Kl 15: Tjeckien-Tyskland, 18:30: Sverige-Schweiz.
Torsdag 11 februari: Kl 15: Schweiz-Finland, 18:30: Tyskland-Sverige.
Fredag 12 februari: Kl 15: Finland-Tjeckien, 18:30: Schweiz-Tyskland.
Lördag 13 februari: Kl 13: Tyskland-Finland, 16:30: Sverige-Tjeckien.
Söndag 14 februari: Kl 11: Tjeckien-Schweiz, 14:30: Sverige-Finland.