Inför hemmapremiären: möt #92 Thomas
Publicerad: 2018-09-21
Inför match
Flyttlassen har varit många, men aldrig så långt som över Atlanten. Nu har Christian Thomas kommit till Rögle – med siktet nerpackat i resväskan. – Min starkaste sida är att jag har gjort mycket mål genom karriären, säger nyförvärvet.

För första gången på sina sju proffsår har Christian Thomas bosatt sig utanför USA eller Kanadas gränser. Flytten till en annan världsdel har däremot gått ganska smidigt för den 26-årige kanadensaren.
– Jag började flytta runt när jag var liten, det blev normalt och jag träffade vänner var jag än flyttade. Det gör det här lite lättare. Jag har bott hemifrån sedan jag var 16 och blivit ganska van.
Anledningen? Pappa Steve Thomas, som spelade över 1200 NHL-matcher för sex olika NHL-klubbar under sin karriär.
– Det var väldigt coolt att ha en pappa som spelade i NHL. Nu när jag är lite äldre kan jag uppskatta det mer. När jag växte upp var han coach för mig och mina kompisar och när jag sedan blev proffs kunde jag fråga honom om alla tips eftersom han sett och upplevt samma saker under sin karriär.

{!A}

SVÅRT ATT HANDLA PÅ ICA
Rögles trupp består av flera nordamerikaner, något Thomas är glad över då spelarna oftast pratar engelska i omklädningsrummet. Däremot är det värre att gå och handla.
– Det är svårt att gå till restauranger eller ICA Maxi. Jag vet inte vad något är, såvida det inte är ett amerikanskt märke. Jag har fått fråga personalen väldigt många frågor.
Försäsongen har varit en bra startsträcka för att anpassa sig till allt det nya i nya hemstaden Helsingborg och till den svenska hockeyn.
– Det är väldigt stora skillnader. Speciellt med den stora isytan som finns här, alla är snabbare så man måste vara vaken. Det kanske är lite mindre fysiskt spel än hemma, men alla är väldigt skickliga, säger den snabbe forwarden.

De två första SHL-matcherna har varit nyttiga inför lördagskvällens hemmapremiär mot Brynäs.
– Det var ännu ett snäpp upp jämfört med träningsmatcherna. Framförallt tempot, allt går så mycket fortare. Och alla är mycket duktiga på att täcka skott, jag har fortfarande inte haft ett öppet skottläge och längtar efter att få chansen och se vad som händer. Jag hoppas det ges möjlighet mot Brynäs.
Han ser fram emot att för första gången spela en seriematch inför sina hemmafans:
– Jag har hört så mycket om stämningen här och längtar efter att få åka ut och känna stödet. Jag hoppas vi kan äga lite mer puck och på så sätt få lite mer tid i anfallszon. Resultaten i de två första matcherna har inte gått vår väg men det ska vi ändra på.

{!B}

”REDAN EN VINNARMENTALITET”
Christian Thomas har gjort 27 NHL-matcher, men har mestadels hållit till i AHL där han gjort sig känd som en flitig målskytt med ett snärtigt skott. De två senaste åren har han gjort 42 mål på 116 matcher och förra säsongen fick han dessutom plats i Kanadas OS-lag.
– Jag skulle vilja säga att jag är en allround-spelare, men min starkaste sida är att jag har gjort mycket mål genom karriären. Jag gjorde det i Juniors och i AHL.
Det hoppas han kunna bidra med även i vinter och på så vis uppfylla klubbens dröm om att få spela slutspelshockey.
– Jag vet att laget haft några tuffa år, men sedan Cam och Chris kom har det sett bättre ut. Det finns en del nya spelare i laget den här säsongen, men vi har redan en vinnarmentalitet. Förhoppningsvis kan vi vinna några matcher i början och ta oss till slutspel, avslutar Thomas.

Peter Ekholm