Marcus Thuresson ny klubbdirektör i Rögle
Publicerad: 2015-07-27

Rögle BK har gjort klart med en ny klubbdirektör. Det är den förre elithockeyspelaren Marcus Thuresson som tar över rodret i Rögle BK efter Magnus Blomsterberg.

– Det ska bli riktigt, riktigt spännande att få vara en del i Rögle BK. Jag kommer till en idrottsförening med starka traditioner. Vi står inför en högintressant säsong och jag ser fram emot att börja jobba i Rögle BK:s organisation, säger Marcus Thuresson.

Rögle BK:s ordförande Håkan Eriksson är mycket nöjd med den senaste rekryteringen till organisationen:

– I Marcus Thuresson har vi fått ett bra namn som kan leda vår organisation in i framtiden och anta de utmaningar som vi står inför. Marcus är en erkänt stark entreprenör och företagsledare men har också den andra biten, erfarenhet och förståelse för hur det är att bedriva elitidrott, säger Rögle BK:s ordförande Håkan Eriksson.

Ända sedan Magnus Blomsterberg sa upp sig från sin tjänst som klubbdirektör i Rögle har rekryteringsgruppen jobbat hårt för att hitta rätt man till den lediga stolen. Intresset för tjänsten i Rögle BK har varit mycket stort:

– Det har varit många som anmält sitt intresse, det är kul och visar att Rögle BK är ett starkt varumärke och en organisation som många vill jobba för. Marcus Thuressons namn och profil stack ut tidigt, han har många intressanta och bra egenskaper som vi anser krävs för att leda en förening som Rögle BK, säger Håkan Eriksson.

Marcus Thuresson kommer närmast från Caromba International där han det senaste året som Sverigechef lett arbetet med att lansera en konsumentportal för verkstadstjänster

Rögles nye klubbdirektör kommer från Tyringe och har en lång och gedigen hockeykarriär som elitspelare. Efter ungdomsåren i Göingeklubben flyttade han till hockeygym i Västerås.

Därefter fortsatte hockeyresan till Leksand där karriären tog fart på riktigt. Den hårt arbetande centern gjorde 15 säsonger på högsta nivå i bland annat Leksand, HV 71, TPS (Finland) Malmö och till sist ett år i Tyskland.

Under åren 1995-2001 spelade han i Tre Kronor, han gjorde ett VM och totalt 60 landskamper.

2004 la Marcus klubban på hyllan och satsade på en civil karriär.

– Jag har inte haft ett uppdrag inom hockeyn sen jag slutade som spelare 2004. Jag var färdig med den biten då och ville göra något helt nytt, säger Marcus Thuresson.

Tillsammans med några andra idrottskompisar startades ett alkolåsföretag, Foxguard, och byggde upp det. Marcus Thuresson var vd och 2010 såldes företaget till Mekonomen dit även Marcus Thuresson följde med.

I Mekonomen-koncernen har Marcus Thuresson haft flera uppdrag inom olika affärsområden. Han har bland annat varit Sverigechef B2B Mekonomen och nordisk chef på Mekonomen Fleet.

2014 lämnade Marcus Thuresson Mekonomen för uppdraget hos Caromba och nu blir det Rögle BK.

– Det ska bli intressant att komma tillbaka i idrottsvärlden. Jag har hållit på med hockey i många år. Att få jobba med något man tycker om och samtidigt göra affärer med det gör det extra attraktivt.

Vad kan du tillföra Rögle?

– Jag är målmedveten och en lagspelare. Jag vet att det krävs hårt jobb för att lyckas.

Även om han inte varit aktiv i hockeyvärlden sedan 2004 tror han sig ha nytta av sin erfarenhet som aktiv:

– Jag förstår sporten och har förståelse för när och varför det knackar på isen. Jag vet att det kommer både gå bra och mindre bra i olika perioder.

Marcus Thuresson blir Rögle BK:s tredje klubbdirektör. Hans företrädare på posten är Peter Hedlund (2008-2012) och Magnus Blomsterberg (2012-2015).

Marcus Thuresson tillträder sin tjänst inom kort.

Fakta/Marcus Thuresson

Född: 31 maj 1971 i Tyringe.

Familj: Ja

Bor: Skanör och Ängelholm.

Hockeykarriär: Fostrad i Tyringe, därefter hockeygym i Västerås. Leksand sex säsonger (1989-95), HV 71 (95/96), TPS (96/97), Malmö (97-03), Riessersee/Düsseldorf (03/04). Tre Kronor 1995-01, 60 A-landskamper.

Civilt: Vd/delägare av Foxguard Alkolås (2005-10), flera uppdrag i olika affärsområden inom Mekonomen Group såsom affärsutvecklingschef, Nordisk chef Mekonomen Fleet och countrymanager B2B (2010-14), Caromba International (2014-15).

Aktuell: Ny klubbdirektör i Rögle BK.

Sandra Bengtsson