Matson: ""Vi måste lära oss läxan"
Publicerad: 2018-11-24
Efter match
Förlust borta efter en dålig inledning - Rögles assisterande kapten Taylor Matson vill att laget lär sig en läxa efter 2-4-förlusten borta mot Timrå.

– Vi startade inte som vi skulle och det kostade oss matchen. Vi var inte bra i början mot Linköping heller men kom undan lindrigare och kunde vända. Vi behöver lära oss att starta bortamatcherna på ett bättre sätt, kommunicera mer och spela enklare så vi kommer in i matchen, säger Taylor efter matchen i NHK Arena i Timrå.
Rögle kom till matchen som SHL:s mest formstarka lag, tre raka segrar och sju vinster på de åtta senaste. Men det syntes inte i första perioden. Hemmalaget var mycket piggare och hetare och ryckte åt sig en 3-0-ledning redan innan matchuret passerat 15 minuter.
Rögle var på väg in i matchen efter en 2-3-reducering mnitt i andra men då gjorde hemmalaget 4-2 direkt efter - ett skott som styrdes förbi Ville Kolppanen av en Röglespelares klubba.
– Ganska typiskt att det händer i en sådan här match. Det målet blev ganska viktigt, säger Taylor.

Rögle kom till matchen utan backarna Craig Schira och Ben Youds som är skadade. Under matchen tappadde man ytterligare två backar, Daniel Bertov direkt i första bytet samt Jonas Ahnelöv i slutet av andra. Även anfallaren Erik Andersson klev av i andra.
– Bertov bedömer vi som lindrig och han kan troligen vara tillbaka redan till nästa match. Erik togs av som en försiktighetsåtgärd och där vet vi mer på måndag. Jonas kan vi inte säga något om förrän han undersökts närmare av våra läkare. Vi vet mer på måndag tror jag, säger Rögles fysioterapeut Christopher Alvengrip som tror att av de tidigare skadade försvararna är Youds närmast spel, kanske mot slutet av nästa vecka.

Kodie Curran, som spelar mest av alla Röglespelare, satte nytt säsongshögsta i istid när han i de andra backarnas frånvaro loggades för hissnande 31.30 minuters istid.
– Jag vill spela mycket. Men jag vill även vara effektiv och hjälpa laget, säger den kanadensiske backen efteråt.
Precis som Taylor Matson pratar han om att laget har en läxa att lära:
– Det här är en bra liga och det går inte att ta ledigt en period eller ens ett byte. Då blir du straffad, mer skiljer det inte mellan lagen i den här ligan. Vår start i dag blev kostsam.
Hans reflektion över de nya skadorna:
– Det är tråkigt för killarna, det är bra spelare. Samtidigt är det viktigt att vi som spelar nu tar oss samman. Det är nu vi får en måttstock över vilken typ av lag vi är, vilken karaktär vi har. Det är en viktig bit av säsongen och många matcher och poäng att spela om. Vi behöver studsa tillbaka direkt.

Under matchen fick lovande 18-årige backen Jakob Bondesson spela sin första riktiga SHL-match och noterades för över tio minuters istid.
– Tråkigt att våra spelare blev skadade men det var roligt att få spela så här mycket. Tidigare har jag fått göra lite ströinhopp.
– Mitt mål är att bli ordinarie i A-laget. Den stora skillnaden är farten tycker jag, du måste ta snabba beslut och du behöver göra allt med hög kvalitet, fortsätter Jakob som kunde glädjas lite över J20:s derbyseger nere i Malmö under lördagen.
Kodie Curran gillade vad han såg av unge Bondesson:
– Riktigt kul att se Jakob spela. Han gjorde det bra, spelade enkelt och följsamt. Vi äldre får hjälpa till och visa vägen åt de yngre, avslutar Kodie.