Håkan Eriksson redo för ännu ett år – styrelsen utökas
Publicerad: 2019-06-07
Årsmöte
Valberedningens förslag till styrelse inför årsmötet på torsdag i nästa vecka är klart. Håkan Eriksson föreslås fortsätta som ordförande i Rögle BK ett år till, hans sjunde år i så fall. Dessutom föreslår man en utökning av styrelsen med en ledamot till.

På torsdag i nästa vecka, den 13 juni kl 18:00 håller Rögle BK årsmöte i Arenarestaurangen i Catena Arena. Inför årsmötet har valberedningen som vanligt tagit fram ett förslag till styrelse för kommande säsong, 2019/20. Man föreslår omval på de valbara posterna i styrelsen. Det innebär bland annat att Rögle BK:s nuvarande ordförande, Håkan Eriksson, föreslås till omval igen.
– Om årsmötet vill och säger ja så är det ett uppdrag jag med glädje accepterar. Vi har ett bra styrelsearbete och det känns som att vi har något riktigt intressant på gång. Hela föreningen drar åt samma håll och det känns riktigt inspirerande, säger Håkan Eriksson.

Håkan har suttit som ordförande i Rögle BK sedan 2013 och går nu in på sitt sjunde år som ordförande. Han satt dessutom i Rögles styrelse mellan 1997-2004 och har totalt 13 år i föreningens styrelse.
– Man funderar väl alltid om det är rätt att ta ett år till, det är viktigt att man är ödmjuk inför ett sådant här uppdrag. Jag har varit med länge och jag kan se en stor förändring i klubben. Vi har tagit flera steg på alla plan och är flera snäpp bättre än tidigare. Därför känns det fortfarande väldigt roligt och inspirerande om jag får förtroendet att fortsätta ett år till, säger Håkan och fortsätter:
– Det är en komplex verksamhet där vi både driver elit- och breddverksamhet. Jag tycker vi har lyckats bra, allt går numera i takt vilket är jätteviktigt när man ska bygga upp en förening. Jag är extra stolt över att vi erbjuder läxhjälp till alla ungdomar i vår verksamhet som går på högstadiet, att vi har anställt egna tränare till samtliga ungdomslag och att vi har fått igång flickhockeyn i klubben. Jag ser fram emot ett nytt spännande år.

Valberedningen föreslår också att styrelsen utökas med en ledamot till. Det är Stefan Andersson från Ängelholm som föreslås väljas in. Stefan, 50 år, är idag Country Manager Sweden för Unisport som är marknadsledande inom idrottsanläggningar och aktivitetsytor i de nordiska länderna. Stefan har en lång karriär inom den branschen. 29 år gammal blev han VD för Rantzows Sport och var det fram till 2016 då Unisport förvärvade Rantzows.
– Jag fick en förfrågan och har tackat ja. Jag är såklart väldigt idrottsintresserad och jag tycker att Rögle BK har gjort och är inne på en mycket spännande resa. Det finns redan en bra plattform och jag hoppas kunna vara med och bidra på mitt sätt till att föreningen har möjligheter att utvecklas och ta ytterligare steg, säger Stefan.

Valberedningen föreslår i övrigt omval för övriga fem ledamöter samt suppleant. Här gör man dock en justering vad gäller tiden. För två av ledamöterna blir den nya perioden bara ett år. Detta för att uppnå bättre balans i styrelsen vad gäller mandatperioderna.

Valberedningens förslag till styrelse i Rögle BK 2019-20:
Styrelsens ordförande: Håkan Eriksson, omval 1 år.
Ledamöter:
Jan Swedin, omval 2 år.
Ulrika Dieroff, omval 2 år.
Magnus Swärdh, omval 2 år.
Tomas Jernberg, omval 1 år.
Lennart Mauritzson, omval 1 år.
Stefan Andersson, nyval 2 år.
Magnus Ramberg, 1 år kvar.

Suppleant: Svante Paulsson, omval 2 år.