Powerplay lossnade när CHL-avancemanget säkrades
Publicerad: 2022-09-10
Segersviten i CHL förlängdes. Rögle besegrade polska Katowice med 5-1 och säkrade där med avancemanget från gruppspelet. – Det är viktigt för oss att få med oss segern, säger tvåmålskytten Adam Tambellini.

Under inledningen av CHL har Rögle letat efter att få igång målproduktionen i powerplay. I matchen mot Katowice lossnade det äntligen då fyra av fem mål kom med just en man mer på isen.

– Det var en stabil match från oss. Jag tyckte vi började väldigt bra men tappade kanske lite i andra perioden. Men vi hittade tillbaka till momentum igen i sista perioden och det är viktigt för oss att få med oss segern med två matcher kvar i gruppen, säger forwarden Adam Tambellini.

Rögle kom in till lördagens match med en 7-1-seger mot ungerska Fehervar i ryggen. Sist lagen möttes nere i Polen lyckades Rögle vända ett 3-1-underläga till seger i den tredje perioden. En frontfigur för den vändningen var Riley Sheen och Kanadensaren tycks trivas mot polskt motstånd. Tidigt i den första perioden hittade Adam Tambellini över med en passning till just Sheen som placerade in 1-0 i powerplay.

Med drygt fem minuter kvar av första perioden tog Oskar Stål Lyrenäs tillvara på en målvaktsretur och rakade in 2-0 från nära håll.

I Rögles mål hittade vi Christoffer Rifalk som stoppade 9 av 10 skott den här eftermiddagen.

Rögle fortsatte att ha puck och skapa chanser i andra peridoen men istället var det bortalaget som reducerade. Även det kom i powerplay.

– De tryckte på ganska hårt och gav aldrig upp. Så det var en tuff match.

Var det någon skillnad från när ni mötte dem i polen?

– Ja, lite. De kom ut väldigt hårt i Polen och det var en match som svängde väldigt mycket fram och tillbaka. Idag hade vi lite mer kontroll på läget genom hela matchen.

Men repliken skulle komma kort därefter när Rögle fick chansen på nytt i PP. Den tidigare framspelande Adam Tambellini fick läge på högerkanten och gjorde ingen besviken. 3-1 inför sista perioden. Värt att notera är att William Wallinder fick förtroende i PP istället för Michael Kapla.

– Det var en väldigt bra rörelse från Wallinder som spelade fram mig till ett väldigt bra läge och jag försökte bara sätta dit den.

Lyckan i numerärt överläge skulle fortsätta. Tambellini fick på nytt ett läge från sin högerkant och placerade in 4-1 till hemmalaget.

– Det var väldigt bra rörelse även där och sen var den lite av en turstuds som gick in. Men det är sådana saker som inte händer om du inte trycker på och attackerar målet.

Hur skönt är det att få igång powerplay?

– Det känns bra. Försäsongen är till för att öva på det men i Champions League vill vi såklart få igång det. Det är skönt för vår enhet och alla tio spelare i powerplay att få upp lite självförtroende till att säsongen drar igång.

Till sist skulle Brady Ferguson faställa slutresultatet till 5-1 och även det målet kom, med risk för att bli tjatig, i just powerplay.

Rögle har hittills vunnit samtliga matcher i CHL och leder grupp D framför Zurich.

Nästa lördag drar SHL igång när Brynäs kommer på besök!

Anton Toft