Två nya anfallare klara för Rögle BK
Publicerad: 2015-07-14

En etablerad poängmaskin och ett ungt spännande namn med hög potential – där har ni Rögle BK:s senaste nyförvärv. I dag blev de båda transatlantiska anfallarna Kelsey Tessier och Alex Aleardi klara för SHL-nykomlingen.

Efter några veckor i sommarstugan i Hälsingland är Rögles sportchef Anders "Masken" Carlsson tillbaka i Ängelholm. På tisdagen kunde han berätta om två färska kontraktssigneringar.

Det är två högerfattade ytterforwards/centrar som har skrivit på. Publikfavoriten från säsongen 2013/14, Kelsey Tessier, återvänder till Ängelholm och Lindab Arena efter ett års frånvaro medan Alex Aleardi, 22, blir en helt ny bekantskap.

– Kelsey Tessier var en av våra bästa spelare för två säsonger sedan. Han producerar stadigt poäng. Kelsey har visat att han vill till oss, säger Anders ”Masken” Carlsson. För två säsonger sedan var Kelsey Tessier en av Rögles mest framträdande spelare när klubben snubblade på mållinjen i en högdramatisk kvalserie.

På totalt 68 tävlingsmatcher i Rögledressen svarade han för 23 mål och totalt 51 poäng. Förra säsongen inledde Kelsey i finska högstaligan innan han kom till Karlskrona mitt i säsongen. Där bidrog han till klubbens sensationella SHL-avancemang.

– Kelsey är en vinnarskalle och var bra i varje match mot oss i fjol, säger ”Masken”. 22-årige Alex Aleardi är inte lika välkänd i de svenska hockeyrinkarna. Men Anders ”Masken” Carlsson har höga förhoppningar om den högerfattade amerikanen.

– Det är en liten, intensiv högerfattad forward som kör som bara den. Bra fart och bra händer, vi ville ha honom redan förra säsongen men då spelade vi i allsvenskan så det gick inte, säger ”Masken”. – Han är inte så olik Abbott i spelstilen. Efter en stark juniorkarriär i OHL (Ontario Hockey League) fortsatte Alex Aleardis karriär i AHL och ECHL de två senaste säsongerna.

– Han är rätt liten och jag tror att han kommer mer till sin rätt i Europa, säger ”Masken”. I januari 2011, blev den då 18-årige Aleardi avstängd åtta matcher av ligan (OHL) efter att ha testats positivt för det förbjudna ämnet methylhexaneamine i en dopningskontroll. – Jag har pratat med Alex om det. Han gjorde ett misstag, han hade inte koll på kosttillskottet han köpte och vad det innehöll. Det var inget medvetet fusk, det sades i domen också, säger ”Masken”.

Med de båda senaste nyförvärven finns det nu 15 anfallare i truppen.

– De flesta andra konkurrenter har det antalet. Jag är jättenöjd med hur det ser ut, säger Rögles sportchef. De båda spelarna har skrivit på ettårskontrakt och ansluter till truppen så fort det är möjligt. Det är inte klart vilka tröjnummer de ska ha.

Fakta/Kelsey Tessier

Center/ytterforward

Högerskytt

Född: 16 januari 1990

Födelseort: Fredericton, Kanada

Längd: 174 cm

Vikt: 81 kg

Säsonger i Rögle: Andra (2013/14, 2015--)

Draftad: I fjärde rundan (110 totalt) 2008 av Colorado

Landskamper: 0

Mästerskap: Juniormästare med Quebec Remparts i QMJHL 2009/10.

Övrigt: Gick upp i SHL i våras med Karlskrona.

Aktuell: Har skrivit på ett ettårskontrakt med Rögle.

Fakta/Alex Aleardi

Center/ytterforward

Högerskytt

Född: 30 juli 1992

Födelseort: Fort Wayne, USA

Längd: 175 cm

Vikt: 77 kg

Säsonger i RBK: Första (2015--)

Draftad: -

Landskamper: 0

Mästerskap:

Övrigt: -.

Aktuell: Har skrivit på ett ettårskontrakt med Rögle.

Sandra Bengtsson