Strålande målvaktsspel när e-sportslaget delade poäng med Växjö
Publicerad: 2020-01-24
Fredrik "celeste_sueco" Sanz Lerna stod för en framstående insats när Rögles e-sportlag spelade hem två poäng mot Växjö. Målvakten räddade 15 av 16 skott från Växjö, och var stor segerorganisatör i segermatchen.

Rögle och Växjö delade på poängen, två poäng på vardera håll, när lagen tog varsin seger i omgång sju och åtta av eSHL. Man tog hem varsin seger, där Rögle vann den inledande matchen med 3-1 medan Växjö segrade med samma siffror i returmötet.

Trots att Rögle var rejält tillbakatryckta i första perioden av första matchen (Växjö vann skotten med 6-0), kunde man i andra perioden gå fram till ledningen med 3-0. Med en dryg minut kvar fick Växjö in en puck bakom storspelande Fredrik "celeste_sueco" Sanz Lerna i Röglemålet.

Rögle hade även ledningen i andra matchen. Man gjorde 1-0 i powerplay, men Växjö kvitterade strax efter på ett skott som gick in via stolpen. Smålänningarna tog också ledningen i andra perioden, men med lite tur hade Rögle kunnat kvittera just innan pausvila. Nu gick skottet istället just utanför. Fredrik "celeste_sueco" Sanz Lerna höll kvar Rögle i matchen i tredje genom flera vassa räddningar, inte minst den på Växjös straff, men till slut fick han kapitulera sedan Växjö gjort 3-1 på ett friläge.

Kvällens två poäng innebär att Rögle har häng på en slutspelsplats.

Tommy "TommyC142" Camèrus nätade två gånger (ett mål i varje match), medan Cornelius "JezusKristuz" Högberg och Henning Ole "lapskaus13" Drange gjorde ett var.

På måndag möter Rögle Skellefteå i två matcher i nästa dubbelmöte av eSHL, matcher som streamas direkt via vår Twitchkanal med start 20:00.

Statistik och matchfakta finns på nhlgamer.com.

Andreas Ljunggren