Tredje raka segern för Rögle och Will
Publicerad: 2019-12-30
Efter match
Han är en av SHL:s hetaste målvakter just nu och har släppt in två mål på de tre senaste matcherna. Men Rögles tjeckiske målvakt Roman Will vill inte ta åt sig någon ära utan hyllar istället kollektivet.

Rögle har tagit åtta poäng av nio möjliga de tre senaste matcherna och är inne i en bra trend just nu. En starkt bidragande orsak till det har varit tjeckiske målvakten Roman Wills utmärkta spel mellan stolparna. På de tre matcherna har han släppt in två mål men är som vanligt blygsam vad det gäller sin egen insats.
– Det här laget är ett starkt kollektiv och jag är bara en del av det. Jag är oerhört tacksam över att ha fått komma hit till den här fantastiska klubben och den här ligan som jag anser vara den bästa i Europa, säger han ödmjukt och fortsätter lite om sin eget spel under den här säsongen:
– Jag har utvecklats väldigt mycket sen jag kom hit och har fått riktigt bra hjälp av vår målvaktstränare (Magnus Wennström) med många olika saker. Det har gjort att jag har nått den här nivån i mitt spel nu.

Roman Will släppte in sitt enda mål i matchen väldigt tidigt (01.23) men spikade sedan alltså igen målet resten av matchen. Det faktum att laget saknar en rad etablerade backar försvårade inte hans arbete i den här matchen.
– Nä, det tycker jag inte var något problem. Våra unga killar på backsidan i kväll gjorde ett fantastiskt jobb. Det finns ingenting att klaga på alls där, menar han och hyllar hela lagets tålamod i den här matchen:
– Vi var coola i kväll och väntade på våra lägen. Till sist dök chanserna upp och vi var kyliga att ta till vara på dem.
Om sitt enda insläppta mål hade han inte så mycket att säga egentligen.
– Det var ett fint mål med en vacker styrning. Jag kunde inte göra så mycket åt det utan det var en fin prestation av dem. Djurgården har många skickliga forwards och det hade också mycket trafik framför vårt mål.

Hittills under säsongen har han och Christoffer Rifalk delat ganska jämnt på uppgiften mellan stolparna. Det faktum att han har stått i de tre senaste matcherna då det har blivit idel segrar tror han inte kommer att ändra på det. Han ser sig inte alls ha tagit ett grepp om förstaspaden nu.
– Nej, så känner jag inte alls. Christoffer (Rifalk) har gjort ett fantastiskt bra jobb och vi är båda redo att stå i varje match. Vi kompletterar varandra bra och jag har den största respekten för honom som målvakt, understryker han.
Att han just nu skulle vara i säsongens bästa form efter de tre raka segrarna håller han nog inte heller med om.
– Det har gått bra nu men det är svårt att säga om det går bättre nu än tidigare. Varje match är så olik en annan och det är svårt att jämföra. Fast jag kan säga att vår publik gör det lättare för mig och för laget att prestera. I kväll var den "crazy" och jag har aldrig spelat inför en bättre, avslutar Roman Will som också välförtjänt utsågs till matchens lirare efter slutsignalen.

Patric Andersson