Tambellini: "Kodie har pratat mycket gott om Rögle"
Publicerad: 2020-04-03
Intervju
Stjärnbacken Kodie Curran har lämnat - men hjälper ändå till på sitt sätt för att Rögle ska bli konkurrenskraftigt framöver också. "Kodie är en god vän och har pratat mycket gott om klubben och staden", säger Rögles första nyförvärv inför nästa säsong, Adam Tambellini.

Adam Tambellini gjorde stor succé i sin första säsong i Sverige när han på 37 matcher svarade för 28 mål och totalt 63 poäng i Modo-dressen. Den storväxte anfallaren (193 cm lång) har varit intressant för många klubbar - men valet föll på Rögle.
– Jag fick en bra känsla ganska tidigt för Rögle. Jag pratade med både Chris (sportchefen) och Cam Abbott (tränaren) och gillade hur de resonerade kring hockey och hur de såg på mig och den roll jag kunde få, berättar Adam i en telefonintervju.
– Sen är Kodie Curran en god vän, vi tränar ihop på somrarna i Calgary. Kodie har pratat mycket gott om både staden och föreningen. Hur stort intresset är och vilken stämning det är på hemmamatcherna. Kodie trivdes i Rögle och gjort en imponerande resa i sin karriär. Så det gjorde valet enkelt för mig.

När vi når Adam så befinner han sig utanför Vancouver och laddar om batterierna efter sin första säsong i Europa. Efter fyra år i farmarligan i Nordamerika beslutade han sig för att ta chansen i Europa och skrev på för Modo i allsvenskan under hösten. Det blev stor succé.
– Jag hade tur och kom till ett bra lag. Sen måste jag nämna tränaren Björn Hellkvist som hjälpt mig mycket. Han litade på mig och gav mig stort förtroende, jag har Björn att tacka för mycket, säger Adam.
Säsongen fick ett abrupt slut för Adam och hans Modo också, man hade hunnit inleda den allsvenska finalen mot Björklöven när allt spel avbröts och säsongen avslutades på grund av coronaviruset:
– Det var såklart en besvikelse först, vi hade ett bra lag och en god chans att gå upp. Jag tycker synd om fansen och staden. Hoppas de får chansen att jubla i framtiden. Sen får vi sätta hockeyn i rätt perspektiv, det är det lilla med tanke på vad som händer runt om i världen just nu. Själv har jag nyligen avslutat en två veckor lång karantän här hemma eftersom jag kom från utlandet. Jag hoppas det snart vänder och vi kan prata om roligare saker.
Hur beskriver du dig som spelare?
– Jag är i första hand en offensiv spelare som gillar att avsluta men kan även spela fram. Jag är ganska stor och kan spela fysiskt om det behövs.

Adam är uppvuxen i en riktig hockeyfamilj. Pappa Steve hade en lång och framgångsrik karriär som NHL-spelare och fortsatte sen som ledare och general manager i 14 år i Vancouver Canucks och Edmonton Oilers samt uppdrag som manager för Kanadas landslag i både OS och VM-turneringar.
– Pappa har hjälpt både mig och brorsan med mycket i våra karriärer, säger Adam.
Storebror Jeff är tio år äldre och har lagt den aktiva karriären på hyllan och inlett en tränarkarriär. Jeff har bland annat spelat SHL-hockey i Djurgården och Växjö. Samt CHL-hockey, vilket Rögle ska göra för första gången i höst.
– Jag har hört Jeff prata positivt om CHL, det är något jag ser fram emot, att få spela internationella tävlingsmatcher i Europa med Rögle. Det ska bli hur skoj som helst.

Adam kommer att dra igång sommarträningen så smått nu och preparera sig för SHL-säsongen med Rögle.
– Jag ser fram emot att ansluta till laget i början av augusti. Jag har hört mycket positiva saker om laget och staden. Jag gillar hur man spelar, det var ett starkt lag förra säsongen och jag hoppas kunna bidra och hjälpa till att laget fortsätter sin resa och utveckling, avslutar Adam.