Fyra poäng av Brithén i storseger
Publicerad: 2019-09-06
Efter match
Rögles center Ted Brithén var spelaren som ledde laget genom att göra fyra poäng (1+3) i 5-1-segern hemma mot Oskarshamn. Matchen var dessutom Rögles bästa under försäsongen där det nu endast återstår en match innan allvaret nästa lördag.

Efter den något tveksamma insatsen mot Kristianstad i onsdags hittade Rögle tillbaka till ett lite mer vägvinnande spel när Oskarshamn besegrades med klara 5-1 hemma i Catena Arena.
Sett över tre perioder gjorde Rögle sin bästa insats under försäsongen och visade stundtals upp ett lekfullt anfallsspel.
– Spelmässigt sett tycker jag att detta var vår bästa match så här långt. Vi spelade tillsammans och följde vår plan och vårt system, säger matchens poängstarkaste spelare Ted Brithén och fortsätter angående de fyra poäng han producerade:
– Ibland har man tur men jag spelar också i en bra omgivning och har även förmånen att spela i powerplay. Jämfört med förra säsongen då jag och Daniel (Zaar) hade Leon (Bristedt) som tredjelänk så är det kanske ett lite rakare spel nu med Dennis (Everberg). De båda är olika som spelare men har det gemensamt att de är enkla att spela med.

Med drygt en vecka till SHL-premiären frågar vi honom hur han tycker att laget står sig jämfört med för ett år strax innan premiären 2018-19.
– Svårt att säga tycker jag. Man får inte ut så mycket av en försäsong så att göra den jämförelsen är svår. Fast jag tycker att det känns som att laget är under utveckling och vi kommer att bli bättre och bättre. För egen del har jag svårt att tända till under försäsongen även om det var ganska kul i kväll, förklarar han.
Innan SHL-premiären hemma mot HV71 lördag 14 september ska Rögle spela en träningsmatch till då laget åker upp till Växjö på tisdag kväll. Det återstår alltså en match till att slipa på de sista detaljerna.
– Det viktigaste är att vi fortsätter att vara konsekventa och göra jobbet i varje byte. Detaljerna kommer att fungera om vi bara fortsätter med det, säger han och kommenterar också inledningen av serien med tanke på att de två senaste säsongerna har börjat tufft spel- och poängmässigt:
– Känner inte att starten är extra viktig i år på grund av just det utan den är alltid viktig. Om vi bara spelar tillsammans och som vi har kommit överens om så kommer vi säkerligen att få en bra start på serien, avslutar Ted Brithén förhoppningsfullt.

Patric Andersson