Slutspelsplatsen nära för e-sportslaget
Publicerad: 2021-05-17
E-sport
Tre poäng ned till Örebro och Luleå - som ligger på varsin sida om slutspelsstrecket. Fyra ned till Malmö, som jagar därbakom. Rögles e-sportslag sitter i förarsätet i racet om en slutspelsplats, sedan Lauri "lamsa" Lämsä stått för ett äkta hattrick på bara 3:14.

Kvällens två poäng mot Skellefteå har gett Rögle en väldigt god chans att nå en historisk plats i slutspelet. Förra säsongen föll man på målsnöret, men med en omgång och två matcher kvar att spela av årets grundserie i eSHL ligger platsen i egna handskar.

Det rådde dock tuffa förutsättningar inför kvällens dubbelmöte med Skellefteå. Bägge lagets ordinarie backar - Markus "strandfeldt26" Standfeldt och Sami "tuulimylly" Björn - var indisponibla, vilket tvingade fram rockader i Röglelägret. Ordinarie målvakt Mattias "Magic_torna" Törnqvist fick bilda backpar med centern Oscar "terrorsenko|91|" Kjellstrand, medan blott 15 år unge Adam "nisse142" Nilsson tog över målvaktsspaden. Viktor "cHIIMEERa" Gahmari, som anslöt till Rögle från just Skellefteå tog centerposition mellan Lauri "lamsa" Lämsä och Jimmy "jf1891" Forsberg.

Förändringarna märktes. Rögle hade svårt att kugga i varandra under matchens inledning, och SAIK kunde gå ifrån till 2-0, innan Gahmari stod för sitt första mål i Rögles färger, när han reducerade knappt sju minuter in i andraperioden. Skellefteå återtog dock tvåmålsledningen skottet efter, sedan en märklig sargstuds ställt Adam Nilsson i målet. Rögle hade dock ännu en reducering i sig innan pausvilan. Nonchalant spel i mittzon från Skellefteås sida skapade en snabb spelvändning från Rögle, och Jimmy Forsberg var sist på pucken innan den hamnade bakom mållinjen.

SAIK skapade möjligheter att dryga ut ledningen i tredjeperioden. Man hade både ett skott i stolpen i power play, och även en straff som Nilsson i Rögleburen räddade, innan Forsberg lirkade in kvitteringen högt på målvaktens plockhandssida med mindre än tre minuter kvar. Rögle mot poäng, trodde de flesta. Istället blev det en otäck repris på Skellefteås förra mål, där SAIK åter gjorde mål direkt på nedsläpp. De svartklädda hann även med ytterligare två mål under matchens sista två minuter, och tog hem första matchen med 6-3. Ingen skugga ska dock falla över Adam Nilsson i målet, som stod för flera fina räddningar.

Inför returmötet förändrade Rögle i startuppställningen. Mattias Törnqvist återtog målvaktsspaden, och Adam Nilsson gick upp på backplats. Trots det gick Rögle på en tung start, när gästerna öppnade målskyttet redan efter 2:01. Därefter tog Rögle dock över matchen helt. Man fick chans till kvittering i spel fem mot tre, men SAIK lyckades - med mycket möda - slå ifrån sig. Istället kom kvitteringen just innan paus, då Oscar Kjellstrand drog till direkt på en målvaktsretur.

I mittperioden tog Lauri Lämsä nästan på egen hand över showen. Första målet prickades in med ett rappt direktskott, som satt högt på målvaktens plocksida. Kvällens andra fullträff kom på ett två-mot-noll-läge tillsammans med Viktor Gahmari, där finländaren höll i pucken länge, innan han kyligt avslutade med en backhand. Knappt två minuter senare fullbordade forwarden hattricket, sedan han kommit släpande och prickat upp pucken i samma kryss som hans första mål satt i.

Därefter var Skellefteå ett slaget lag. Istället gjorde Viktor Gahmari 5-1 en bit in i tredje. Rögle hade också bud på fler mål - inte minst när man skapade två frilägen i boxplay, innan ett tredje kom just som Rögle blivit fulltaliga. Trots det förblev resultatet 5-1 vid slutsignalen.

Med förra veckans resultat mot Malmö inräknat, där Rögle fick med sig en poäng efter en övertidsförlust (1-2 och 0-3), ligger man på sjunde plats inför nästa veckas elfte och sista spelomgång. HV71 står för motståndet, och Rögle behövet ta två poäng för att säkra slutspelspaltsen helt för egen maskin. Bägge matcherna ser du via vår Twitch, med första nedsläpp 20:15.

Tabell och spelschema för eSHL finns på ligans hemsida. Rögles e-sportslag går att följa på Twitter och Instagram.

Andreas Ljunggren