Kaptenens sköna kväll i Catena Arena
Publicerad: 2022-03-01
CHL-final 2022
Han kom hem till Rögle 2018 för att vinna titlar. På tisdagskvällen fick lagkapten Mattias Sjögren äntligen lyfta en buckla och fira en historisk titel tillsammans med segerrusiga fans i Catena Arena. "Det här är stort", säger Mattias efter 2-1-segern i CHL-finalen mot Tappara.

Rögle BK är bäst i Europa - ingen dålig första titel för en klubb som senare i år (december) fyller 90 år. Lagkapten Mattias Sjögren har gjort snart 500 matcher i föreningens A-lag och varit med om några riktiga höjdpunkter i den grönvita dressen. Men finalsegern i CHL över finska Tappara toppar allt även om han vunnit förut i andra föreningar.

– Den här segern är tung. Det är min förening och att få vara med och vinna tillsammans med de här fansen är stort, säger Mattias Sjögren en stund efter att han lyft CHL-bucklan mot taket i ombyggda Catena Arena och lett allsången med Röglefansen.

– Förra året stod vi på andra sidan i Växjö och såg på när de firade SM-guldet. Det svider, det vill man inte vara med om. Samtidigt så skapar det en hunger. Vi som grupp och förening har under flera år tagit kliv mot att nå toppen och vinna titlar och nu är vi där. Det känns fantastiskt.

Finalen blev en härlig match med en magisk inramning och ett riktigt spännande och dramatiskt slut innan hemmaspelarna och fansen tillsammans kunde vråla ut sin segerglädje.
– Det var en tuff match. Inramningen var fantastisk och jag tror att finnarna var lite tagna av det i början. Medan vi kom ut som raketer, kanske lite väl hårt. Efterhand så kom Tappara in i matchen och det var ett tungt lag att möta, säger Mattias.

Daniel Zaar gjorde båda målen för hemmalaget, först 1-0 redan efter knappa tre minuter och sen 2-0 i powerplay mitt i andra. I tredje reducerade gästerna men kom aldrig närmre trots en intensiv forcering.
– Det var lite nervöst i slutminuterna, det måste jag erkänna. Man vet hur små marginalerna är och hur en oturlig studs kan ställa till det. Men vi hade marginalerna på vår sida i dag. Och det är väl lite så vår resa i CHL har sett ut, vi förtjänar väl det. Det är inte bara tillfälligheter.

Mattias kom till Rögle som pojklagsspelare för 20 år sedan från Landskrona. 2005 debuterade han i A-laget i dåvarande allsvenskan och slog genom några säsonger senare. Efter nästan tio år i andra föreningar och ligor runt om i Europa och Nordamerika återvände han till Rögle 2018 och gör nu sin tredje säsong som lagkapten. 34-årige Sjögren säger att kvällens seger betyder mycket.

– Vi har under flera år byggt upp det här, kravställningen är hög i gruppen och att gå hela vägen betyder mycket för alla. Inte minst nu med tio matcher kvar innan vi går in i ett SM-slutspel där vi vill gå långt.

Är du sugen på en ny fest om några månader i den här arenan, då med nya våningen invigd och ännu fler åskådare på plats?
– Ha, ha. Ja det kan jag lova. Och fansen lär inte vara tystare då, säger Mattias med ett skratt innan han försvinner ner till omklädningsrummet för att fira vidare med lagkamraterna.