Abbott om hur Rögle ska få stopp på Malmö
Publicerad: 2022-09-28
Inför match
Imorgon spelar Rögle och Malmö säsongens första Skånederby. Tränarstaben har gjort de sista justeringarna och vet vad som måste göras för att gå vinnande mot rivalen. – Vi måste vinna de små duellerna ute på isen och komma in med en högre vilja att tävla än det andra laget, säger Cam Abbott.

Redan i omgång 4 är det dags för Rögle och Malmö att spela säsongens första Skånederby. Tränare Cam Abbott är lika förväntansfull som vanligt inför mötet med rivalen från söder.

– Det är alltid en match man ringar in i kalendern. Det kommer att bli högljutt och en härlig stämning. Det är alltid ett nöje, säger Cam Abbott.

Malmö har blivit nederlagstippade av många experter inför säsongen i de flesta tabelltips har laget legat i botten av tabellen. När de tre första matcherna för säsongen summeras har Malmö två segrar och en övertidsförlust. Frågan är hur Rögle ska göra för att få stopp på den trenden.

– Vi lägger inte någon vikt vid vad folk har sagt inför säsongen. Vi vet att dessa matcherna alltid är tuffa att spela, speciellt eftersom Malmö är vår största rival. De har spelat med ett högt självförtroende och haft ett samarbete i laget som vi inte har sett från dem på länge. Så vi behöver vara medvetna om det, men framför allt gå in i detaljerna och justera det som vi behöver justera, säger Abbott.

Vilka områden anser du att ni har behövt justera?

– Malmö är ett hårt arbetande lag, spelar väldigt fysiskt och vill dra ner på tempot. Det är små detaljer som vi justerar som i det stora hela gör stor skillnad. Jag kommer inte gå in på exakt vad det är, men vi har saker som vi gör annorlunda varje match och det är ingen skillnad mot Malmö.

Sedan förra säsongen tog slut har sex spelare lämnat Rögle och fem har tillkommit. För Malmös del ser det lite annorlunda ut. Laget har endast tre nya spelare i laguppställningen och ställer i det närmsta samma lag på isen som i senaste derbyt i mars. Ett faktum som Cam Abbott varken ser som en fördel eller nackdel i morgondagens derby.

– Malmö spelar som ett sammansvetsat lag just nu. Kanske har det mer att göra med negativiteten från de så kallade experterna inför säsongen och att de har något att bevisa. Men för att få övetaget i de här matcherna krävs det mer än så. Vi måste vinna de små duellerna ute på isen och komma in med en högre vilja att tävla än det andra laget. Det är så du vinner ett derby mot Malmö, avslutar Abbott.

Joel Nordström