Rögle fortsätter i grönt hemmaställ
Publicerad: 2019-07-29
Rögle BK
Rögle står inför sin femte raka säsong i högsta serien vilket är klubbrekord. Och man kommer att fortsätta spela i grönt hemmaställ. ”Det har inte varit en enkel fråga att besluta om. Dräktens utseende är något som så gott som alla har en åsikt om”, säger Rögles VD Marcus Thuresson.

Färgen på Rögles hemmaställ har genom åren skiftat: grönt, vitt och svart. Sedan återkomsten till SHL 2015 har Rögle följt SHL:s direktiv om att ha ett mörkt hemmaställ och spelat i gröna tröjor på hemmais i fyra raka säsonger.
I våras beslutade SHL om att valet av färg på hemmaställ är en fråga som klubbarna själva ska bestämma om.
– Vi har frågat runt, internt och externt. Svaren har skiftat: Grönt, vitt, grönt, vitt. Det är en riktig vattendelare, och oavsett vad vi beslutar så är det några som tycker annorlunda. Vi valde att till sist ställa frågan till omklädningsrummet för att höra vad spelarna tyckte och deras önskan har vägt tungt. De vill fortsätta spela i den gröna tröjan hemma, säger Marcus Thuresson.

– Jag föredrar ett mörkt hemmaställ. Den gröna tröjan är snygg och inger dessutom ett mäktigare intryck än en ljus tröja. Alldeles för många motståndare får dessutom annars spela i sin hemmadress i Catena Arena och det vill vi inte se, säger Röglecentern Mattias Sjögren.
Hemvändaren Dennis Everberg håller med:
– Jag har spelat i vitt, svart och grönt som hemmadräkt tidigare i Rögle och jag lägger min röst på det gröna. Den är snyggast och det känns bäst.
Ted Brithén var tidigt ute på sociala medier och la sin röst på grönt: ”Jag röstar på grönt. Det vill jag spela i på hemmaplan!”, skrev Ted på sitt twitterkonto samma dag som SHL:s beslut blev känt.
Marcus Thuresson avslutar:
– Vi fortsätter därmed i grönt 19/20. Men det här är inget beslut som behöver vara för evigt.