17-årig debutant med mot Växjö i kväll
Publicerad: 2019-09-10
Inför match
I kvällens genrep borta mot Växjö släpper Rögle fram en 17-årig debutant. Norske junioranfallaren Calle Spaberg-Olsen får chansen från start i en kedja med Ted Brithén och Daniel Zaar.

– Det ska bli riktigt kul. Lite nervös är jag men det är lugnt, säger Calle själv efter tisdagens matchvärmning.
Calle kom från moderklubben Vålerengen inför den här säsongen till Rögles juniorlag. Han har imponerat under försäsongen i J20 och vann poängligan i Backahills Försäsongsturnering. Calle har tränat med A-laget i går och i dag.
– Att jag vann poängligan beror på bra lagkamrater. Om jag ska beskriva mig själv så är jag nog en spelare med ganska bra hockeysens, säger Calle.

Rögletränaren Janne Larsson, som själv debuterade i Brynäs A-lag i ungefär samma ålder, säger så här om Calle:
– En mycket intressant spelare. Jag har bara sett han i en juniormatch och på några träningar så jag kan han inte så bra ännu. Men han har fått bra vitsord av juniortränarna och det ska bli kul att se Calle i match, säger Janne.
Ytterligare en junioranfallare är med i matchtruppen, Gustav Arvidsson, börjar som extra forward. Gustav var med även mot Linköping tidigare under försäsongen.
Vad gäller tisdagskvällens uppgift, sista träningsmatchen innan premiären hemma på lördag kväll, vill Janne se en insats lik fredagens mot Oskarshamn:
– Vi vill att vi fortsätter jobba lika hårt och disciplinerat som mot Oskarshamn och håller oss inom ramarna för vårt system. Matchen i fredags var vår hittills bästa laginsats sett över 60 minuter.

Backen Jakob Ragnarsson och anfallstrion Leon Bristedt, Mattias Sjögren och Dennis Everberg, vilar mot Växjö i kväll.
Så här ser Rögles formationer ut mot Växjö:
Målvakt: Christoffer Rifalk (Roman Will).
Backar: Kodie Curran-Niklas Hansson, Éric Gélinas-Samuel Jonsson, Erlend Lesund-Daniel Bertov, Jakob Bondesson.
Kedjor: Daniel Zaar-Ted Brithén-Calle Spaberg-Olsen, Dominik Bokk-Simon Ryfors-Nils Höglander, Adam Edström-Hampus Gustafsson-Kevin Wennström, Erik Andersson-Anton Bengtsson-Taylor Matson.
Extra forward: Gustav Arvidsson.
Matchen i Vida Arena börjar kl 19.