Strömgren: "Blir bättre och bättre"
Publicerad: 2021-08-20
Intervju
William Strömgren anpassar sig till en högre nivå, en ny livsstil och ser fram emot landslagschans.

18-årige William Strömgren börjar komma till rätta i Ängelholm och Rögle. I torsdagens 4-0-seger mot IK Oskarshamn gjorde nyförvärvet från MoDo sitt första mål i Rögles A-lag.

– Det var bara ett skott, lite fladderflipp, det var ganska långt ifrån men det är kul att den sitter. Det var ett bra skott, men jag blev ändå lite förvånad, säger Strömgren.

Strömgren slog till i mitten av den tredje perioden. Han fick pucken mitt i slottet, lade den till rätta och nöp till. Tim Juel i Oskarshamnsmålet hade inte reflexer att stoppa Strömgrens skott, något som är en av talangens styrkor.

– Det kan man säga också, men det var nog inte tänkt att den skulle sitta så pass bra, säger han med ett brett leende.

{!B}

William Strömgren är ny i Rögle till den här säsongen. Det är första gången han spelar på SHL-nivå, efter att förra säsongen ha spelat i HockeyAllsvenskan och Hockeyettan med MoDo respektive Örnsköldsviks HK. Strömgren har fått speltid i Rögles båda träningsmatcher så här långt, och även om det är tidigt börjar han hitta mer och mer rätt i spelet.

– Det känns bra så här långt, lite högre tempo och man måste anpassa sig till det. Jag tycker att det blir bättre och bättre för varje match.

Som hjälp att komma rätt pratar William Strömgren en hel del med huvudtränare Cam Abbott. De två syns ofta samtala under lagens ispass.

– Jag pratar mycket med honom för att just kunna anpassa mig och slå sig in i laget, göra vissa saker för att slå sig in. Det är mycket kvar att jobba på om man säger så.

FÅR LANDSLAGSCHANS

William Strömgren är en av landets främsta spelare födda 2003. I somras valdes han av Calgary Flames som 45:e spelare totalt i den årliga NHL-draften. Han har representerat Småkronorna i både U16, U17 och U18 och snart kan han även skriva Juniorkronorna på sitt CV. Kommande vecka ska Strömgren nämligen försöka stärka sina aktier inför uttagningen av årets JVM-trupp.

De svenska Juniorkronorna åker till Tjeckien för att spela en fyrnationsturnering. Det gör att Strömgren kommer missa Rögles CHL-matcher i Halmstad nästa vecka.

– Det känns kul. Det blir en möjlighet för mig att slå mig in i JVM-truppen. Det är såklart kul att få komma dit och visa upp sig. Jag ska bara göra mitt bästa.

JVM spelas i Edmonton och Red Deer vid årsskiftet, och till den kommande samlingen får också Rögles Linus Sjödin och Oliver Tärnström (J20) visa upp sina talanger för förbundskapten Tomas Montén.

– Det är skönt att ha med sig någon man känner och kan hänga med. Det gör att man känner sig bekväm och så. Det är "gött".

{!A}

FÖRSTA EGNA LÄGENHETEN

Det är inte bara SHL-nivån som är ny för William Strömgren. Att flytta från Ångermanland till Skåne innebär också att han får bo och leva på egen hand.

– Jag trivs bra, jag har fått en egen lägenhet. Jag gillar det här nere. Det blir en hel del matlådor faktiskt.

Vilken är specialaren?

– Just nu blir det en hel del korv och makaroner, det är lättlagat, säger 18-åringen.

Peter Ekholm