Tambellini suddenhjälte i premiären
Publicerad: 2022-09-17
Segerjubel i premiären. Adam Tambellini klev fram och avgjorde på övertid när Rögle slog Brynäs med 5-4. – Det var lite som en berg- och dalbana, säger matchhjälten Tambellini.

Det blev en målrik och svängig premiär hemma mot Brynäs. Efter att lagen inte gått att skilja åt efter tre perioder klev Adam Tambellini fram på övertid och faställde slutresulatet till 5-4. Men det var en händelserik resa fram tills dess.

– Det var en härlig match. Jag tyckte vi spelade väldigt bra i vissa delar av matchen. Vi hade såklart velat hålla kvar vår ledning men vi är en uthållig grupp, vilket vi även har visat tidigare och fick jobbet gjort på övertid, säger Adam Tambellini.

Det såg länge ut att bli en målsnål premiär i Catena Arena - med kvarten kvar var det forsatt 1-1 på tavlan. Daniel Zaar hade då inlett kvällens målskytte i första perioden när han tryckte in 1-0 innan Brynäs skulle kvittera i den andra perioden.

– Det är alltid mycker nerver inför en hemmapremiär och jag tyckte vi kom ut väldigt starkt och att vi fick utdelning i det powerplayet var väldigt viktigt för oss.

Men sen så kom målexplosionen åt båda håll. Brynäs skickade in ledningsmålet med dryga kvarten kvar. Rögles svar skulle dock komma snabbt. Ludvig Larsson pricksköt in kvitteringen med ett distansskott, Samuel Jonsson följde med upp i anfallet och stötte in 3-2 och William Wallinder ville även han trycka in ett handlesskott från blålinjen till 4-2. Tre mål på drygt fem minuter var ett faktum.

Men bortalaget skulle hitta en väg tillbaka i matchen och med tre minuter kvar på klockan så var det återigen kvitterat (4-4) och förlängning väntade.

– Det var lite som en berg- och dalbana. Precis som jag sa så hade vi gärna hållt vår ledning men allt handlar om hur du svarar upp och det tyckte jag vi gjorde bra.

Då klev Adam Tambellini in i handlingarna på rikigt när han rundade sin back på högerkanten och lyften in avgörandet som fick ett fullsatt Catena Arena att explodera.

– Det var en härlig känsla. Jag försökte göra en dragning på försvararen och sen lyckades jag hitta nätet.

Hur var det att spela en premiär i den här inramingen?

– Det var otroligt kul. Det ger en så mycket mer energi, vi älskar att spela framför våra fans, avslutar forwarden.

Målet innebär att Rögle får med sig två poäng från SHL-premiären. Nästa match spelas på torsdag borta mot Luleå.

Nästa hemmamatch är den 29 september. Då är det Slaget om Skåne del 1 - skynda dig att säkra din plats här!

Anton Toft