Bengtsson kvar i Rögle
Publicerad: 2022-06-16
Anton Bengtsson stannar i Rögle. Han skrev inget NHL-kontrakt innan onsdagens deadline. – Min utveckling har gått rakt uppåt här och jag vill vinna SM-guld med Rögle, säger Bengtsson.

Under onsdagen var det deadline för NHL:s klubbar att sajna svenska spelare till kommande säsong. När deadline hade passerat stod det klart att inga fler Rögle-spelare lämnar för NHL kommande säsong. Anton Bengtsson var en av dem som ryktats vara på väg bort, men nu står det klart att 29-åringen stannar.

– Det var en händelserik dag igår, med mycket samtal och ett huvud som snurrade. Men i slutändan kom jag fram till att vi trivs väldigt bra här och att jag vill vinna ett SM-guld här med Rögle, säger Bengtsson.

Mål- och poängmässigt fick Anton Bengtsson ett riktigt genombrott i SHL den gångna säsongen. Forwarden gjorde 20 mål och totalt 39 poäng på 49 grundseriematcher i SHL och totalt sex poäng (5+1) på 13 slutspelsmatcher. I CHL noterades han för sju poäng (4+3) på elva matcher.

– Alla vill spela i NHL, även jag, och det var många diskussioner. Men i slutändan kom vi fram till att det inte kändes tillräckligt bra eller passade familjen. Min utveckling här i Rögle har gått rakt upp och jag vill fortsätta den och vinna här. Det är målet, säger Bengtsson.

Efter Rögles framgångsrika säsong, som ledde till priset årets klubb i europa av alliansen European Hockey Clubs, riskerade Rögle att tappa ett par spelare till NHL. Så här säger Rögles sportchef Chris Abbott efter att deadline passerat.

– Även om det fanns stort NHL-intresse för några av våra spelare så är vi stolta över att de tagit beslutet att stanna i vår klubb när vi nu går vidare och laddar för att vinna SM-guld 2022-23, säger Abbott.

Rögles trupp består just nu av två målvakter, sju backar och 15 forwards. Noterbart är att Daniel Zaars framtid ännu inte är bestämd och att New York Rangers-sajnade Adam Edström ska försöka ta en plats i New York Ranger, men att det fortfarande finns en chans att han spelar i Rögle kommande säsong.

Chris Abbott håller utkik efter fler spelare, men kan efter onsdagens deadline gå vidare med lite mer stabilitet och lugn och ro i jakten på att komplettera sitt lagbygge.

– Vi tittar på olika möjligheter, men vi har tålamod. Vi letar efter ytterligare en back och kanske också en forward, säger Abbott.

Rögles trupp just nu:

Målvakter: Christoffer Rifalk, Calle Clang

Backar: Tony Sund, Erlend Lesund, Samuel Jonsson, William Wallinder, Vojtech Mozik, Michael Kapla, Adam Engström

Forwards: Anton Bengtsson, Ted Brithén, Dennis Everberg, Brady Ferguson, Marco Kasper, Ludvig Larsson, Daniel Ljungman, Theodor Niederbach, Kim Rosdahl, Riley Sheen, Linus Sjödin, William Strömgren, Oskar Stål Lyrenäs, Adam Tambellini, Oliver Tärnström

Peter Ekholm