Säsongens två första för Zaar räckte inte
Publicerad: 2020-08-27
Efter match
Hittills under försäsongen har Rögles poängstarke forward Daniel Zaar haft lite svårt att få spelet att stämma. Fast under träningsmatchen hemma mot HV71 satte han två mål under tredje perioden när Rögle till sist ändå föll med 2-3.

Precis som för hela laget så har försäsongen så här långt varit lite upp och ner för Rögles forward Daniel Zaar. Den normalt så poängstarke Jonstorpskillen hade inför träningsmatchen mot HV71 fortfarande inte hittat nätmaskorna ännu. Därför kändes det så klart skönt att han fick trycka dit två puckar i tredje perioden och på egen hand hämta upp gästernas 0-2-ledning. Dock hjälpte det inte till poäng eller seger eftersom smålänningarna återtog ledningen lite senare och höll den ledningen matchen ut.
– För egen del tycker jag att det har känts bättre och bättre för varje match så här långt och jag känner att jag börjar att jobba mig in i det så sakteliga. Det kan vara segt att komma igång på försäsongen men nu hoppas jag att det fortsätter så här, säger en för egen del trots allt ganska lättad Daniel Zaar efter matchen men inser också att laget har en bit kvar:
– Tycker vi har mycket kvar att jobba på. Vi har ännu inte gjort en bra match i 60 minuter och i kväll tappar vi puck alldeles för enkelt. Det kändes inte som att vi var redo när pucken släpptes i första perioden. Fast starkt att vi lyckades komma tillbaka i matchen och kvittera. Tycker vi lika väl som HV71 kunde ha vunnit den här matchen.

De båda fullträffarna var ganska olika och kom inom 62 sekunders spel. Vid det första målet kom han i en kontring på högerkanten och sköt upp pucken i bortre krysset med ett slagskott och på det andra målet tryckte han in pucken framför mål i powerplay.
– Dennis (Everberg) står där framför mål och skapar yta och han hade en stor del i det målet. Där har vi ett farligt vapen i numerärt överläge framöver, menar han och fortsätter angående att spela med Dennis Everberg:
– Vi spelade ju mycket ihop redan förra säsongen och vi hittar varandra bra. I kväll hade vi Anton (Bengtsson) som center och han gör det väldigt bra genom att skapa ytor för oss två. Han har en otacksam roll men har offensiva kvalitéer som säkert kommer fram snart.

Just Anton Bengtsson spelade ju ofta center mellan Daniel Zaar och Dennis Everberg förra säsongen. Efter Ted Brithéns tidiga och sedan också långvariga skada, vikarierade Bengtsson på ett utmärkt vis i den kedjan. Den här trion känner således varandra bra och är säkert en tänkbar kedja i SHL-premiären 19 september. För tillfället har Rögle valt att satsa på en trupp utan så mycket renodlade centrar men det är inget som bekymrar.
– Jag känner ingen som helst oro över det. Vi har centrar och nu under försäsongen är det ett utmärkt tillfälle att testa oss fram på den positionen. Det känns som att vi har många i den här truppen som kan spela center, förklarar Daniel Zaar som heller inte störs nämnvärt över att det har varit en del skadefrånvaro i laget så här långt:
– Skador kommer alltid och det är bättre att de kommer nu än under säsongen. Vi har en bred trupp och kan hantera det utan problem.

Patric Andersson