Camp 1932 lockar spelare från flera delar av världen
Publicerad: 2022-07-25
Under måndagen var det dags för Camp 1932 att kickstarta höstsäsongen. Ett sjuttiotal ungdomar var på plats när den första av fyra sommarcamper drog igång.

I akademihallen hördes skridskoskär från ett tjugotal ungdomar, instruktioner delades ut av klubbens anställda ledare och lyhörda öron lyssnade för att sedan utföra momenten.

Samtidigt, i Crossfit Ängelholms lokaler, snörade en annan grupp på sig gympaskorna för att ta sig ann ett svettigt fyspass – detta medans den tredje gruppen exemepelvis kunde vara ute på skattjakt. Vimlet av ungdomar och aktiviteter i och runt Catena Arena innebär att Camp 1932 äntligen är i full gång.

– Det är jätteroligt att vara igång. Jag mötte många förväntansfulla barn när jag kom hit imorse, det var mycket skratt, glädje och det känns kul att det är rörelse i hallarna igen. Detta är första gången på två år som vi kan öppna upp och köra det för övriga föreningar vilket känns jättekul, säger Julius Bergkvist, sportadministratör på Rögle BK.

Sommarcampen varar under vecka 30, 31 och det har varit ett högt tryck på att få en plats.

– Vi är runt 250 deltagre under dessa två veckorna. Men vi har några platser kvar som man kan boka om någon vill anmäla sig.

Hur känns det att det forsatt är så populärt att komma hit?

– Väldigt kul. Vi har haft ett koncept där vi vill ha en hög kvalité och göra en bra upplevelse för barnen. Vilket speglar sig på att det fortfarande är så många som vill komma hit. Sen bidrar även A-lagets sportsliga framgångar kring att det är så populärt.

Varje camp består av tre åldersgrupper, på schemat står tre ispass och två fyspass varje dag under tre dagar. Ispassen hålls av klubbens anställda juniortränare tillsammans med flera juniorspelare och fysen körs i sammarbete med Crossfit Ängelholm. Ispassen fokuserar bland annat på pass/mottag samt skridsko- och klubbteknik.

– Vi har folk från USA, Norge, Danmark, Tjeckien, Österrike, Lituaen som är på plats. Det är även en hel del från Stockholm och runt om i Sverige. Det känns otroligt kul, det betyder att vi har ett bra rykte här i Rögle BK och att vårt varumärke är starkt utanför Sveriges gränser och vår egen lilla kommun, avslutar Julius Bergkvist.

Anton Toft