KHL-svensk klar för Rögle
Publicerad: 2017-01-11
Rögle BK
Rögle BK har gjort klart med 22-årige forwarden Edwin Hedberg från KHL-laget Medvescak Zagreb. Nu inleds en kamp mot klockan för att få Edwin, som debuterade i Tre Kronor förra säsongen, klar till fredagens hemmamatch mot HV71.

– Det här har gått väldigt snabbt. Målet är att Edwin är på plats till fredagens matchvärmning och att han hinner bli spelklar till helgens dubbelmöte mot HV71, säger Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson.

Den förre Modo-talangen har i snart tre säsonger spelat i det kroatiska KHL-laget Medvescak Zagreb. Nu vänder han hem till Sverige igen och kommer att avsluta säsongen i Rögles dress.

– Jag har följt Edwin ända sedan hans tid som junior i Modo. Det är en spännande spelare och jag är mycket glad över att vi lyckats få honom till Rögle, säger ”Masken”.

Edwin beskrivs som en snabb och explosiv anfallare som även jobbar hårt i båda riktningarna. Han har en tuff spelstil och är oöm. Åren i KHL har gett honom värdefull erfarenhet av internationell ishockey.

Edwin började spela ishockey i Östersund och flyttade som junior till Örnsköldsvik och fortsatte i Modo. Där debuterade han i SHL som junior säsongen 2012-13 och spelade sen en hel SHL-säsong för Modo innan han flyttade vidare till KHL och Medvescak Zagreb.

Efter förra säsongen blev Edwin uttagen i Tre Kronor för första gången och fick göra debut under VM-förberedelserna. Bland annat spelade han landskampen mot Schweiz i Lindab Arena.

Efter snart tre säsonger i Zagreb återvänder han nu hem till SHL trots att han poängmässigt är på väg mot sin bästa säsong i den ryska ligan.

– Han kommer att tillföra viktiga ingredienser som fart, attityd och spets till vårt lag, säger Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson.

Rögle har varit extremt drabbat av skador den här säsongen, inte minst i de offensiva leden. I lördagens hemmamatch mot Djurgården saknades tio anfallare och Rögle kunde inte ens få ihop fyra hela kedjor.

Till matchen på fredag kommer Ludvig Rensfeldt och Daniel Sylwander tillbaka efter sina skador och förhoppningsvis kan även Edwin Hedbergs namn adderas till Rögletruppen.

– Det är viktigt att vi får lite konkurrens om platserna i laget. Vi får bättre kvalitet på träningarna och därmed också ökad slagstyrka i matcherna, säger ”Masken”.