Youds: "En sten som föll från mina axlar"
Publicerad: 2018-03-08
Efter match
I sin 31:a match sen han kom till Rögle fick backen Ben Youds äntligen göra sitt första mål för klubben. Han satte den avgörande straffen i en lång straffläggning och gav Rögle lagets tredje raka seger inför segerrusiga fans på läktarna i Lindab Arena.

Amerikanske backen Ben Youds kom till Rögle strax efter att Cam Abbot tagit över som tränare. Trots att han är back har han bidragit en hel del offensivt.
Fast fram till kvällens match stod det enbart assister i poängkolumnen. Målnollan var intakt men i säsongens nästsista match spräckte han även den. – Ja, äntligen fick jag "the monkey off my back" och det känns så klart kul. Speciellt i ett så avgörande läge av matchen inför våra fantastiska fans, säger en lättad Ben Youds efter matchen.

Brukar du lägga straffar?
– Nja, det kan jag inte påstå, skrattar han och fortsätter:
– Det är väl inte backarnas uppgift egentligen. Fast vi började få slut på straffskyttar och när Cam tittade på mig kunde jag inte titta bort.

Han hade heller ingen tydlig plan på hur han ville lägga straffen och det blev ganska spontant till slut.
– Isen var dålig men jag hade ganska bra fart. När jag närmade mig målvakten uppstod det ett alternativ och jag gick på instinkt, säger han. Alternativet utnyttjades på bästa sätt när han drog Färjestads OS-målvakt Lars Haugen som var chanslös när Youds lade in pucken i tom kasse.

Rögle hade ju inte mer än äran att spela för men trots det kunde laget tända till och bjuda upp ordentligt. Den irriterade stämningen på isen hjälpte säkert Rögle med motivationen.

• Jag vet inte varför det var så grinigt egentligen. Fast de hade ju mer att spela för och samtidigt är det så att när man är på isen vill man alltid vinna. Vi är hockeyspelare och man har den mentaliteten, avslutar Youds och hälsar avslutningsvis Rögles supportrar:
  • Vi vill vinna på lördag mot Luleå också och avsluta snyggt inför vår härliga publik.
Patric Andersson