Förändringar i Rögles tränarstab
Publicerad: 2017-01-22
Rögle BK
Rögle BK förändrar i ledarstaben runt A-laget. Patrik Ross och Roger Hansson går in som assisterande tränare i A-lagstruppen och ersätter Magnus Bogren och Mikael Gath.

– Vi känner att vi behöver göra en förändring. Vi behöver få in ny energi i gruppen. Vi har vänt på alla stenar och gjort en hel del saker på resans gång men inte lyckats vända på den tråkiga trenden vi är inne i, säger Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson.

– Det är alltid ett misslyckande när man behöver byta tränare mitt i säsongen. Det är två personer med stora Röglehjärtan som jag tycker om och det gör ont men beslutet är taget med klubbens bästa för ögonen, fortsätter ”Masken”.

Patrik Ross och Roger Hansson kommer att kliva in i sina nya roller i Rögle BK på måndagens träning.

– Vi får i Patrik och Roger in två erfarna hockeymänniskor som kommer in med nya ögon, nya röster och ny energi. Även om vi haft otur med skador så tycker vi inte att vi nått upp till den nivå och resultat som vi borde.

– Det är alltid jättetråkigt att fatta sådana här beslut. Det är människor som jobbat hårt för klubben under väldigt lång tid men vi måste göra allt vi kan för att få till en förändring. Det är fortfarande en bra bit kvar av säsongen, säger Rögles vd Marcus Thuresson.

– Vi riktar ett stort tack till Magnus Bogren och Mikael Gath för allt de gjort under sin tid i Rögle BK, säger Marcus Thuresson.

Kort fakta om Rögles nya assisterande tränare:

Patrik Ross, 46, har en lång karriär bakom sig i svensk hockey. Jönköpingsfödde Ross spelade högsta serien för HV71 i flera säsonger och fortsatte sen med spel ibland annat Södertälje, Mora och Troja. Som tränare har han verkat på olika nivåer i HV71, Mora, Troja och Örebro. De senaste säsongerna har han jobbat som expertkommentator för Svt Sport.

Roger Hansson, 49, har varit i Rögle BK i många säsonger och har haft de flesta roller. Han gjorde tio säsonger i A-laget som spelare, han har varit sportchef, huvudtränare och assisterande tränare. De tre senaste säsongerna har Roger varit sportchef för juniorerna och huvudansvarig för J18-laget. Som spelare har Roger Hansson vunnit OS- och VM-guld i Tre Kronor samt två SM-guld.

– Vi hoppas att den här åtgärden får den effekt vi önskar och nu lägger vi all energi på att få det att vända och få en positiv slutspurt av säsongen, säger Anders ”Masken” Carlsson.

Rögle spelar nästa match hemma mot Djurgården på tisdag kväll i Lindab Arena.