Cam: "Skönt att det äntligen startar"
Publicerad: 2018-09-14
Inför premiären
Laget är uttaget, målvaktsvalet är gjort - i morgon kväll är det äntligen SHL-premiär: "Jag är exalterad inför premiären, det ska bli riktigt roligt att det äntligen drar igång", säger tränare Cam Abbott inför lördagens match i Skellefteå.

Rögle hade en lite kortare men som vanligt väldigt intensiv träning på fredagen innan tränarstaben blåste av träningen. Uppladdningen inför lördagens högintressanta premiärmatch borta mot Skellefteå kan börja på allvar.
– Vi kommer att ta oss an matchen på precis samma sätt som alla andra matcher. Vi ska spela med hög fart, vara aggressiva, mycket energi men sen måste vi vara smarta också, säger Cam.
Vårens SM-finalist Skellefteå på hemmaplan - hur anpassar sig Rögle till det motståndet?
– Klart vi har respekt för Skellefteå, det är ett bra lag. Men det är ny säsong och nya lag. Vi har ett starkt lag och jag fokuserar på vårt spel, säger Cam.

Premiärlaget är uttaget och det står klart att Justin Pogge får förtroendet att vakta målet.
– Det var ett svårt val, vi har två bra målvakter. Men Justin var bra och höll nollan senast mot HV71 och får förtroendet igen, säger Cam.

På listan över våra skadade spelare finns Alen Bibic och Mattias Sjögren. Fysioterapeut Christopher Alvengrip förklarar:
– Alen kan inte spela, han klev av träningen tidigare i veckan och ska undersökas närmare av våra läkare innan vi vet mer.
Vad gäller centern Mattias Sjögren så rehabtränar han efter sin huvudskada han fick förra säsongen. Här går det framåt:
– Mattias rehabilitering går bra. Vi har en plan för Mattias, han gör ett stort jobb varje dag och tränar bra och gör framsteg hela tiden, säger Christopher Alvengrip.
När kan Mattias vara tillbaka i spel?
– Det vet vi inte ännu. Vi kommer inte att forcera fram en comeback. Mattias har ett långt kontrakt med oss och ska vara här länge. Vi kommer inte att chansa. Den dagen Mattias spelar sin första match så ska det kännas 100.
Dessutom saknas Rasmus Sandin och Lucas Elvenes som är på NHL-camper samt Matt Anderson som ansluter senare.

Till matchen i Skellefteå får Rögle stöd av ett gäng supportrar på plats som bilar upp. Tur och retur en resa på cirka 270 mil.
– Jag vet att vi har passionerade fans men det är fantastiskt. Det ska bli kul att ha dem i arenan. Jag hoppas de kör försiktigt, säger Cam Abbott med ett leende.

Rögle flyger upp till Skellefteå på lördagen efter matchvärmningen. Matchen startar kl 18:00.
Här är det preliminära laget:
Målvakt: Justin Pogge (Ville Kolppanen).
Backpar: Craig Schira-Jonas Ahnelöv, Kodie Curran-Samuel Jonsson, Jesper Williamsson-Ben Youds, Daniel Bertov.
Kedjor: Christian Thomas-Ted Brithén-Daniel Zaar, Olle Liss-Simon Ryfors-Christopher Bengtsson, Ludvig Elvenes-Taylor Matson-Linus Sandin, Leon Bristedt-Erik Andersson-Nils Höglander.
Extra forward: Ken Jäger.