Sjödin: ”En dröm som går i uppfyllelse”
Publicerad: 2022-06-21
På tisdagen fick Linus Sjödin ett drömbesked. Forwarden är uttagen i Sveriges preliminära JVM-trupp till Edmonton i augusti.

Forwarden Linus Sjödins framfart i Rögle-tröjan har inte undgått förbundskapten Montén. Sjödin var nära att ta plats i den trupp som åkte till Kanada i vintras, en turnering som avbröts på grund av Covid-19 och som nu ska återupptas. Rögle-forwarden var med under den sista landslagssamlingen inför den turneringen, men inte i den slutgiltiga truppen.

Den här gången fick 19-åringen beskedet han drömt om.

– Det är en dröm som går i uppfyllelse att jag fått en ny chans att komma med i truppen. Jag tyckte att jag förtjänade det första gången och nu har de också sett det. Nu ska jag dit och njuta och visa upp mig ännu mer, säger Sjödin.

Sjödin, som är fostrad i Rögle, gjorde förra säsongen elva poäng (5+6) på 49 SHL-matcher med Rögle. Han noterades för en assist i slutspelet och för fyra poäng (2+2) på elva CHL-matcher. Sjödin var ordinarie i Rögle under hela säsongen och spelade en viktig roll i lagets tredje- och fjärdekedja.

– Linus var med oss under säsongen ifjol och var på tapeten redan då och föll kanske på målsnöret. Linus tog stora kliv, framför allt under slutspelet med Rögle, säger Sveriges förbundskapten Tomas Montén.

För Sjödin har JVM varit en turnering han drömt om att spela sedan han var liten.

– Man har sett alla de stora stjärnorna och sedan gått vidare och bli bra spelare i SHL, Schweiz och NHL. Man har följt turneringen hur länge som helst. Det känns magiskt att vara en del av det.

Sjödin är en av fem spelare som är uttagna i truppen (också Calle Clang, William Wallinder, Theodor Niederbach och Daniel Ljungman). Det blir alltså ett rejält grönt och vitt gäng som ska försöka vinna VM-guld i Kanada.

– Det är en trygghet att ha några man känner rätt bra. Har träffat andra i laget. Men såklart en trygghet at ha med dem man känner bäst, säger Sjödin.

JVM spelas den 9-20 augusti i Edmonton. I Sveriges grupp spelar USA, Schweiz, Tyskland och Österrike.

Peter Ekholm