Mattias Sjögren avslutar karriären
Publicerad: 2022-07-22
En lång och framgångsrik karriär är över för Mattias Sjögren. – Jag tittar tillbaka på min karriär med enorm stolthet över vad jag fått uppleva, säger Mattias Sjögren.

En av Rögles största profiler genom tiderna lägger nu skridskorna på hyllan. Efter 17 säsonger som proffs, varav tio i Rögle-tröjan, är karriären slut för Mattias Sjögren.

– I grunden känner jag att kroppen inte håller för mer spel. Jag spelade med en skada under förra säsongen och har under sommaren känt att det inte blir någon skillnad när jag tränar. Den kommer inte försvinna och kommer inte hålla för att spela på elitnivå. Kroppen säger nej och huvudet accepterar det. Det har fått sjunka in de här månaderna efter säsongen och jag känner att jag inte kan fortsätta spela, säger Sjögren.

Mattias Sjögrens sista match blev den sjätte semifinalen mot Färjestad i våras. Det fyraårskontrakt han skrev inför säsongen 2018-19 har gått ut och nu väntar ett nytt kapitel i livet.

– Det har inte varit så vemodigt än så länge. Jag försöker se det positiva som jag fått vara med om, titta på den karriär som jag haft och på den nivå jag fått spela på. Jag har fått testa på olika ligor, fått spela i landslaget och spelat stora matcher. Det är så jag vill sammanfatta det. Jag tänker inte på vad som skulle kunna komma om jag fortsätter, utan är stolt över den karriär jag haft och fått uppleva.

Sjögren avslutar karriären som en av Rögles största spelare genom tiderna. Som lagkapten under sina sista tre år ledde han klubben till sin första SM-final någonsin (2020-21), till klubbens första serieseger i SHL (2021-22) och till CHL-titeln 2022, Rögles första stora titel någonsin. Sjögren har gjort totalt 483 matcher i Rögle-tröjan (SHL, Allsvenskan, kval- och slutspel samt CHL). Det är femte flest tävlingsmatcher någonsin i föreningen. Han har gjort 263 SHL-matcher vilket är näst flest i klubbens historia efter Taylor Matson (277).

Sjögren kom till Rögle från Landskrona-klubben IF Lejonet redan 2002 för spel i U16.

– Det är en otrolig resa. Jag tränade med Rögle i U15 men spelade kvar i Landskrona. Sedan började jag i Rögle i U16 och om man tittar på hur det såg ut då, då var jag bara glad att jag tog en plats. Ser man på klubben då mot nu är det en enorm skillnad. Jag är väldigt stolt över den resa jag varit med om. Min första A-lagsmatch i Rögle var mot Mörrum i Allsvenskan södra. Jag satt på bänken hela matchen och vi vann med 8-1 tror jag. Det är en match man aldrig glömmer. Då var klubben något helt annat än vad den är idag.

Den 10 april 2008 blev Sjögren stor hjälte när han med sitt 2-1-mål i slutsekunderna av matchen mot Mora sköt Rögle till Elitserien. Det är bara ett av många Rögle-minnen som sticker ut hos 34-åringen.

– Det är otroligt vad man fått vara med om. Vi har vunnit serien, spelat SM-final, vunnit CHL och byggt om arenan två gånger. Klubben har växt till en storklubb i SHL och det är klart man är fantastiskt stolt och nöjd. Det har varit fantastiskt roligt för mig att få vara med på den här resan. När jag kom som 15-åring var jag bara nöjd över att få spela, att ha fått avsluta karriären med tre år som lagkapten är jag väldigt stolt över.

{!B}

Efter en säsong med Rögle i Elitserien (2009-10) gick Sjögrens karriär vidare. Den Landskrona-fostrade centern har också spelat för Färjestad och Linköping i SHL. Totalt har Sjögren gjort 439 grundseriematcher i SHL med Rögle, Färjestad och Linköping. På dem gjorde han 179 poäng (51+128). 2015 blev han utsedd till årets forward i SHL.

Sjögren har också representerat Hershey Bears i AHL samt AK Bars Kazan i KHL och ZSC Lions i NL. Han vann SM-guld med Färjestad 2011 och den schweiziska ligan 2018. Sjögren har gjort 86 landskamper och spelat fyra VM-turneringar. Han har ett VM-brons och ett VM-silver på meritlistan.

– Jag har fått spela VM-final, vunnit SM-guld, spelat SM-final med Rögle. Avancemanget med Rögle 2008 är jag otroligt stolt över. Första landskampen är en sådan man minns. CHL-vinsten med Rögle såklart, ligatiteln i Schweiz … det är mycket man minns, men de här sakerna sticker ut lite extra.

Sjögren återvände till Rögle inför säsongen 2018-19 och har varit en av de mest ledande spelarna på den resa som klubben gjort från att brottas med kvalspel neråt till att utmana om ett SM-guld.

– Man ville givetvis ha det där SM-guldet. Men med facit i hand, jag kom hem för fyra år sedan och har spelat två slutspel, en final, en semifinal och tagit en CHL-titel. Det skulle jag säga är väldigt bra om man går tillbaka fyra år när jag skrev på kontraktet. Sedan är man en vinnare och vill alltid vinna och det kommer kanske svida ett tag att man inte fick det där SM-guldet när vi hade chansen. Men jag försöker se det positiva och glädjen i det man fick uppleva.

{!A}

Vad som väntar härnäst vet han inte riktigt ännu.

– Man ska aldrig stänga dörren för något. Men just nu ska jag inte in i hockeyn. Jag tror att jag vill göra något helt annat och få en ny utmaning. Jag har spelat hockey på den här nivån i 17 år och jag tror att jag kommer behöva lite tid och landa lite i höst. Jag känner mig redo att tackla nya utmaningar. Det känns bra. Samtidigt ska det bli kul att följa laget som en supporter och kanske inte vara lika känslomässigt engagerad som när man spelar. Förhoppningsvis kan jag njuta av matcherna och av hockeyn på ett annat sätt.

Och när Mattias Sjögren nu officiellt tagit sitt sista proffisionella skär på isen finns det många som han vill tacka.

– Jag vill tacka klubben och alla fans för att jag alltid känt mig välkommen och uppskattad. Jag vill tacka alla mina lagkamrater, all personal och tränare jag haft förmånen att spela och arbeta med. Och så vill jag tacka min familj som alltid stöttat mig och gett mig möjligheten att spela på den här nivån.

Peter Ekholm