Digitala föreläsningar med långtidsarbetslösa
Publicerad: 2021-04-12
I höstas inleddes Projekt Vägvalet – ett av projekten i den sociala verksamheten inom Grönvit hållbarhet. De tuffare corona-restriktionerna har inneburit en omställning i upplägget men arbetet med att rusta och matcha långtidsarbetslösa mot arbetsmarknaden fortsätter.

– Tyvärr har vi inte kunnat genomföra våra fysiska träffar och aktiviteter med deltagarna i Vägvalet sedan årsskiftet. Istället arrangerar vi digitala träffar med olika innehåll, säger Jacqueline Magnusson, verksamhetsansvarig i Grönvit hållbarhet.

Tack vare ett bidrag på en halv miljon kronor från Stiftelsen Gripen kunde Grönvit hållbarhet dra i gång Projekt Vägvalet i höstas, ett projekt som görs i nära samverkan med Arbetsmarknadsenheten på Ängelholms kommun. Fokus ligger på grupper som står extra långt ifrån arbetsmarknaden. I projektet samverkar man med ESF-projektet StepIN för att rusta och matcha långtidsarbetslösa med företag ur näringslivet.

I höstas hann man med två grupper i Vägvalet med cirka 30 deltagare innan de tuffare restriktionerna gjorde att man fick planera om.

–Vi fick stryka fysiska träffar med grupperna helt enkelt, bland annat den uppskattade kickoff-en som är en heldag ute i Catena Arena, säger Jacqueline Magnusson.

Magnus Lennartsson, mental rådgivare i Rögle BK, leder träffarna i Catena Arena eller hos Arbetsmarknadsenheten och hans kompetens har man behållit – fast i ny form:

–Magnus har nu träffat deltagarna i de nya grupperna digitalt istället. Träffarna är mer dialog än föreläsning – deltagarna har nya erfarenheter att reflektera över eftersom de redan är ute på praktik och det blir ett annat utbyte mellan deltagarna. Vi kommer att ha fler sådana träffar med fokus på att skapa dialog och utbyte.

–Vi erbjuder även individuella vägledningssamtal med Magnus Lennartsson för de som vill och känner att de behöver lite mer stöd.

I höstas arrangerade man även aktivitet i form av "Veckans chef" som går ut på att en representant från ett av företagen bland Rögles hållbarhetspartners kom på besök.

–Vi har utvecklat innehållet i Veckans chef och nu blir det istället en digital träff med en HR-chef från något av våra partnerföretag, vilket vi tror kan vara värdefullt för deltagarna. Det är en fantastisk chans att dels komma i kontakt direkt med HR-människor, dels kunna få handfasta tips och råd inför sitt framtida jobbsökande. Vi känner att företagens engagemang ökar i det här projektet.

Trots pandemin fortsätter Projekt Vägvalet alltså – till hösten hoppas man kunna återgå till fysiska träffar och redan nu är datumen satta för när nya grupper ska träffas och få hjälp att nå ut i arbetslivet i regionen.

– Vi är ganska hoppfulla inför hösten och räknar med att kunna återgå till fysiska möten, och även plocka upp andra pausade insastser som till exempel företagsbesök. Det här är ett viktigt projekt som hjälper en utsatt grupp i samhället, säger Jacqueline.