Erlend Lesund vill studsa tillbaka direkt
Publicerad: 2019-10-19
Inför match
I torsdags spräcktes en sju matcher lång segersvit. Rögles norske landslagsback vill studsa tillbaka direkt i dagens hemmamatch mot Skellefteå – samtidigt som han ger cred till torsdagskvällens motståndare Färjestad.

– Det märktes att det var ett bra lag vi mötte samtidigt som vi inte startade matchen som vi borde. Det gick fort och de hade bra spelvändningar. Borta behöver det inte vara så snyggt, det är viktigt att vara tight och effektivt, säger Erlend.
Han hoppas på en bra reaktion till lördagens hemmamatch mot Skellefteå kl 15:15.
– Känslan efter en lite sämre insats är att man vill studsa tillbaka direkt. Vi kommer att gå stenhårt för tre poäng. Skellefteå är också ett bra lag och det ska bli kul att spela hemma igen. Catena Arena är bästa hemmaisen inför våra fans och svåraste bortamatchen i ligan och så ska det förbli, säger han med ett leende.

24-årige Erlend kom till Rögle inför den här säsongen från Mora. Snabbt har den tuffe och orädde försvararen blivit en ny favorit hos Röglefansen. Han gillar att spela fysiskt och rejält och har så här långt efter elva matcher en fin svit att försvara: Erlend har registrerats för minst en tackling i varje match så här långt och har totalt 17 tacklingar på elva matcher.
– Är det så? Det visste jag inte. Jag försöker bara hjälpa laget så gott jag kan på mitt sätt.
Erlend är i första hand en back med defensiva styrkor. Men han har visat offensiva kvaliteter också. Mot Färjestad noterades han för två assist (totalt 3 ass på elva matcher) där framspelningen till Dominik Bokk var riktigt elegant.
– Jag sa när jag kom till Rögle att jag ville utveckla spelet med puck och jag känner jag blivit lite bättre på det. Jag försöker oftare spela mig ur egen zon, jag får så klart bra hjälp av en bra backpartner och kedjespelarna.

Matchen mot Skellefteå är en ny toppmatch, Rögle är etta och gästerna trea, en poäng efter.
– Det ska bli riktigt kul, säger Erlend.
Dagens match börjar kl 15:15 och är en match där vi även tar kampen mot bröstcancer. Ren och skär hockey kallas initiativet som spelarnas fruar och flickvänner tagit där man anordnar ett lotteri i Catena Arena till förmån för Bröstcancerfonden. Lotterna, som signerats av spelarna, säljs i Catena Arena före och under matchen och kostar 50 kronor stycket. Det finns en hel del priser att vinna, skänkta av Rögle BK, Intersport, ICA MAXI Ängelholm, Blomsterbergs Sängar och Erika Skincare.