Everberg avslutade målskyttet i galen förstaperiod
Publicerad: 2019-09-14
Efter match
I en makalös förstaperiod som Rögle vann med 4-0 gjorde hemvändaren Dennis Everberg ett av målen (4-0). Utdelningen i den perioden var nästan maximal och resultatet stod sig sedan matchen ut.

Inför 5.018 galna åskådare kunde Rögle vinna SHL-premiären hemma mot HV71 med 4-0 och fick därmed en smakstart på säsongen. Faktum är att segern var den första i en premiär för Rögle i landets högsta serie.
– Är det så? Det visste jag inte. Det gör ju det hela ännu roligare så klart, säger en något förvånad Dennis Everberg efter matchen och utvecklar vidare om den första perioden:
– Det kändes som en klassisk Röglestart. Som en "execution" som dödade matchen. Det kändes nästan som att taket i hallen skulle flyga av och vi red på energin från publiken. I andra och tredje perioden kändes det nästan som att båda lagen slappnade av lite efter det höga tempot i första perioden.

Stämningen i Catena Arena under den första perioden påminde mycket om hur den var senast de här båda lagen möttes i våras då det handlade om åttondelsfinal i slutspelet. Att dessutom få göra mål då är så klart en härlig känsla.
– Kändes grymt skönt att få sätta dit den när det är en sådan atmosfär som i kväll, säger Everberg och beskriver målet kom drygt en minut före slutsignalen i första perioden:
– (Daniel) Zaar vinner pucken strax innanför blå och Ted (Brithén) får pucken. Det kändes som att han hade ögon i nacken då han hittade fram med passningen till mig. Därefter var det bara att nypa dit den i tom kasse.

Säsongens första derby väntar på tisdag nere i Malmö Arena och att det blev seger inför den matchen kändes skönt även om premiärsegern inte ska övervärderas.
– Den betydde tre poäng vilket var bra men det är bara en av en mängd matcher. Spelet i dag var väl kanske inte så glimrande egentligen men nu ser vi fram emot derbyt. Hoppas att det blir bra stämning där nere och att vi också får mycket stöd. Skönt att säsongen är igång på allvar nu, avslutar en nöjd Dennis Everberg.

Patric Andersson