Från isträning till draftjubel - Samuel Jonsson valdes av Oilers
Publicerad: 2022-07-08
Samuel Jonsson höll på att byta om när telefonen plingade och en vän skrev grattis. – Då gick jag in och kollade och såg mitt namn. Det var helt magiskt, säger Jonsson.

Målvakten Samuel Jonsson blev i våras klar för Rögle efter att ha spelat i Brynäs den gångna säsongen. 18-årigen hade chans att bli draftad den här sommaren och i den femte rundan som nummer 158:e spelare totalt tingades han av Edmonton Oilers. Men han följde inte draften live. – Det var lite kul. Jag var i Hofors och hade kört is med ett par grabbar och så kom vi in och bytte om. Jag var sist kvar och hade tagit av mig allt när en kompis skrev "stort grattis". Då gick jag in och kollade och såg mitt namn. Det var helt magiskt, det var gåshud och jag kan inte beskriva det.

Det blev Edmonton som valde den storväxte målvakten.

– Jag pratade med några klubbar inför och snackade med Edmonton senast igår. Jag kände något, men var fortfarande osäker. Det var lite 50/50-känsla.

Nu tillhör han Edmonton Oilers som har superstjärnor som Connor McDavid och Leon Draisaitl i laget. Edmonton gick hela vägen till final i Western Conference den gångna säsongen.

– Det är helt overkligt. Man har suttit och kollat på tv och tänkt att det var långt ifrån en. Nu är man i samma klubb som McDavid som är världens bästa spelare, säger Jonsson.

Lär Känna Samuel Jonsson i TV-inslaget nedan:

{!A}

Peter Ekholm