Röglespelare visade vägen igen i Tre Kronor
Publicerad: 2019-04-05
Rögle BK
Tre Kronor vann även andra landskampen i veckans VM-förberedelser och åter visade Röglespelarna framfötterna. Leon Bristedt gjorde första målet och Ted Brithén blev utsedd till matchens mest värdefulle spelare i 4-3-segern över Ungern.

Efter 4-0-segern i Slovakien i torsdags åkte Tre Kronor, med en handfull Röglespelare, vidare till Budapest och ny landskamp på fredagskvällen. Tre Kronor vann som väntat - men fick oväntat hårt motstånd.
Tre Kronor ledde med 4-0 tidigt i tredje perioden men tre raka hemmamål såg till att det blev ett spännande slut innan svenskarna kunde glädjas över en 4-3-seger.
Fem spelare från vinterns Rögletrupp har spelat landskamperna - och framförallt succékedjan med Ted Brithén, Leon Bristedt och Daniel Zaar har varit tongivande även i landslaget.
– Vi har fortsatt lite där vi avslutade säsongen. Vi har grym kemi så det är kul att få fortsätta spela matcher tillsammans, säger centern Ted Brithén som valdes till mest värdefulle spelare i Tre Kronor efter matchen på fredagskvällen.

Rögletrion svarade för två av målen i torsdags mot Slovakien och inledde målskyttet även mot Ungern när Leon Bristedt gjorde 1-0, assisterad av Daniel Zaar. Brithén gjorde sen ett föredömligt jobb framför målet när han skymde Ungerns burväktare vid Lukas Bengtssons 2-0-mål. Lucas Elvenes assisterade sen vid Dennis Rasmussens 4-0-mål.
– Vår kedja hade kunnat producera fler mål än vad statistiken säger om vi varit mer effektiva men vi fortsätter jobba hårt tillsammans och vi är en väldigt rolig grupp här nere. För egen del känns det bra, jag har fått spela rätt mycket och Leon och Daniel har gjort ett riktigt bra jobb, säger Ted.
Tre Kronor åker nu hem och är lediga några dagar innan förbundskapten Rikard Grönborg kallar en ny trupp till nästa veckas läger och landskamper i Östersund.