CHL-gruppspelet lottat - här är Rögles motståndare
Publicerad: 2022-05-25
På onsdagen lottades gruppspelet till CHL. För Rögle väntar Zürich, Féhevár och Katowice.

Rögle går in som regerande mästare i CHL efter att ha vunnit finalen den 1 mars mot Tappara. Nu ska jakten på en ny titel inledas. Och den gör det med ett gruppspel där Rögle ställs mot ZSC Lions Zürich (Schweiz), Fehérvár AV19 (Ungern) och GKS Katowice (Polen).

– Det är en rolig grupp, Zürich mötte vi förra säsongen och vi vet om att det är ett bra lag. De andra två blir en ny erfarenhet för oss, men vi vet om att det kommer bli tuffa matcher och det gäller att vi är redo och förberedda. Vi lärde oss mycket från CHL-spel den gångna säsongen och vi vet att våra fans kommer stötta oss när vi går in i gruppspelet, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Zürich är en bekant motståndare för Rögle. Lagen möttes i åttondelsfinal förra säsongen. Rögle vann de två matcherna med totalt 7-4. Zürich, som förlorade finalen i Schweiziska ligan den här säsongen, coachas av Rikard Grönborg.

Katowiche blev polska mästare den gångna säsongen och kommer göra sitt första framträdande i CHL.

Fehérvár AV19 hör hemma i Ungern, men spelar i den österrikiska ligan. Förra året tog laget silver och kvalificerade sig som första ungerska lag i CHL.

– Vi har som målsättning att försvara vår titel. Vi har fokuserat på CHL ända från början och vi kommer ha samma inställning när gruppspelet 2022-23 drar igång, säger Abbott.

Spelschemat och mer information för gruppspelet släpps vid ett senare tillfälle.

Peter Ekholm