Bondesson spelade till sig SHL-kontrakt
Publicerad: 2018-12-28
Han har klivit fram och tagit chansen när Rögle har varit skadebrabbat på backsidan. Under hemmasegern mot Djurgården passerade unge Jakob Bondesson dessutom 100 spelade minuter i SHL och har därmed spelat till sig ett SHL-kontrakt.

Trots att Rögle nu i stort sett är skadefritt på backsidan (endast Ben Youds borta) så fick ändå unge Jakob Bondesson spela på sex backar när Rögle besegrade Djurgården efter overtime.
Den unge Tyringegrabben (18 år) har verkligen tagit chansen och visar upp ett moget spel. Han är på allvar på väg att växa in i SHL-kostymen.
– Det kändes bra i kväll och det har det gjort en längre tid nu. Jag får mer och mer istid och känner att förtroendet från tränarna växer. Tror det gäller att försöka att spela enkelt och sen bygga mitt spel vidare därifrån, säger Bondesson efter matchen.

Även om han satt ombytt några matcher i A-laget förra säsongen så var ändå inte målet att slå sig in i A-laget redan i år.
– Nä, så tänkte jag inte faktiskt. Mitt fokus låg bara på att prestera så bra som möjligt i J20 och sen se hur långt det tog mig, förklarar han.
När Rögle fick tunga skador på backsidan (Schira och Ahnelöv) fick emellertid Jakob Bondesson chansen eftersom sportchef Chris Abbott valde att inte värva in nya backar under "skadekrisen".

Istiden för varje match sen dess har ökat och under hemmasegern mot Djurgården passerade Jakob Bondesson en magisk gräns.
Efter matchen stod han på 103 minuters istid och har därmed uppnått 100 minuter vilket per automatik innebär ett SHL-kontrakt.
– Detta har jag ju drömt om så det är naturligtvis jättekul. Mitt mål har hela tiden varit att spela till mig ett SHL-kontrakt en dag. Att jag har gjort det redan nu hade jag kanske inte trott och nu är det upp till mig att visa att jag är värd det. Självklart hoppas jag på ännu mer speltid och förtroende framöver, avslutar en glad Jakob Bondesson.

Patric Andersson