Rejäl urladdning av Rögle i sista
Publicerad: 2016-08-30

Rögle tog fjärde raka segern på försäsongen när Rapperswil-Jona från schweiziska andraligan besegrades på tisdagskvällen. Efter en dålig start spelade Rögle upp sig och vann med hela 7-1 (0-1, 1-0, 6-0).

Resan till Rapperswil från Rögles bas på försäsongslägret, Zuchwil, gick genom ett grönt och böljande landskap med en magnifik avslutning när bussen åkte ner mot Zürich-sjön.

Men väl framme var det inte lika vackert, i alla fall inte från Rögles sida som startade matchen ofokuserat och nästan lite lojt. Varken passningsspel eller tempot var speciellt bra.

Hemmalaget, som har seriepremiär om knappt två veckor, startade rejälare och tog också ledningen i power play efter drygt fyra minuter genom förre Örebro-spelaren Jared Aulin.

Rögle skapade inte mycket under första perioden trots två power play. Hemmalaget testade Röglemålvakten Lars Volden vid ett flertal tillfällen men fick nöja sig med 1-0-ledning i paus. Faktiskt Rögles första period man förlorat under försäsongens matcher.

Rögle ryckte upp sig i andra, hemmalaget tog tidigt i perioden tre raka utvisningar och bland annat fick Rögle spela 5 mot 3 i drygt en minut men utan att få utdelning.

Rögle behöll övertaget, Rapperswil redde ut en utvisning till men precis när man blev fulltaligt kvitterade Rögle genom Alen Bibic. Backen sköt en låg handledare från blå som letade sig in vid ena hörnet eftersom hemmamålvakten Janick Schwendener skymdes av en lagkamrat.

Rögle vann skotten med 15-3 men det var ont om riktigt heta målchanser.

I pausen inför sista pratade man om att man skulle gå mer in på mål. Och det var precis vad som hände. Rögle rivstartade sista perioden. Timothy Liljegren gjorde 2-1 med ett handledsskott från blå efter drygt en minut. Och framför målet fanns Röglespelare och skymde.

14 sekunder senare sköt Cade Fairchild 3-1 efter en snabb spelvändning där Röglemålvakten Lars Volden fick ett andra assist.

Målet var Cades andra för säsongen och med sina totalt sex poäng på fyra matcher är den nye backen poängbäst i Rögle.

Bryan Lerg ökade på till 4-1 efter sju minuter sedan han iskallt väntat ut hemmamålvakten och sen satt en backhand i nättaket.

Lerg var nära att göra ett mål till men hans backhand efter ett starkt genombrott tog i stolpen och ut.

5-1 kom istället med drygt tre minuter kvar. Sebastian Wännström tog pucken och satte den distinkt upp i första krysset. Taylor Matson gjorde sen 6-1 med två minuter kvar och Sebastian Wännström satte sista pucken i power play, 7-1, i power play.

Lagen hade kommit överens om att oavsett resultat ändå spela tre mot tre i en förlängning som träning inför seriespelet. Där gjorde hemmalaget mål efter knappa tre minuter - men det hade ingen större betydelse.

Segern var Rögles andra på försäsongslägret i Schweiz, redan på onsdagskvällen väntar nästa match. Mot NLA-laget Ambri-Piotta.

TRÄNINGSMATCH: Rapperswil-Jona (i Schweiz)

Rapperswil-Jona-Rögle 1-7 (1-0, 0-1, 0-6)

Första perioden: 1-0 (4.24) Jared Aulin i spel 5/4.
Andra perioden: 1-1 (13.11) Alen Bibic (Jesper Williamsson/Taylor Matson).
Tredje perioden: 1-2 (1.17) Timothy Liljegren (Mathias From/Kevin Marshall), 1-3 (1.33) Cade Fairchild (Viktor Lindgren (Lars Volden), 1-4 (7.06) Bryan Lerg (Jack Connolly/Alen Bibic), 1-5 (16.42) Sebastian Wännström utan ass, 1-6 (18.01) Taylor Matson (Bryan Lerg/Jack Connolly), 1-7 (19.52) Sebastian Wännström (Connolly/Timothy Liljegren) i spel 5/4.
Utvisningar, Rapperswil: 8x2 min.
Rögle: 3x2 min (Dominik Granak 2, Anton Cederholm 2, Cade Fairchild 2).
Skott: 20-39 (8-7, 3-15, 9-17).

Så spelade Rögle:

Målvakt: Lars Volden (Oscar Dansk).
Backar: Kevin Marshall-Timothy Liljegren, Alen Bibic-Cade Fairchild, Anton Cederholm-Dominik Granak, Jesper Williamsson.
Kedjor: Ludvig Rensfeldt-Christopher Liljewall-Mathias From, Bryan Lerg-Jack Connolly-Taylor Matson, David Åslin-Filip Karlsson-Sebastian Wännström, Daniel Sylwander-Simon Ryfors-Viktor Lindgren.
Extra back: Ludvig Claesson.
Vilade: Almen Bibic, Patrick Cehlin, Sebastian Collberg.
Saknas i Schweiz: Felix Schütz (OS-kval med Tyskland), Victor Laz (skadad).

CAMP PARTNERS: