Riley Sheen: "Exakt hur vi vill spela"
Publicerad: 2022-09-22
Tre mål i första perioden banade vägen borta mot Luleå. Ett av målen kom från Riley Sheens klubba och betydde forwardens första SHL-mål i karriären. – Det var lite turligt men det är skönt att få göra första målet, säger Riley Sheen efter 4-2-segern.

Efter första perioden stod det 3-0 till Rögle. Även om Luleå skulle komma tillbaka och skapa nerv i matchen så kunde William Wallinder slutligen punktera tillställningen med sitt 4-2-mål.

– Jag tycker verkligen vi kom ut och var redo för att spela. Vår andraperiod var exakt hur vi vill spela, säger Riley Sheen.

Det var en intensiv start från båda lagen med få avblåsningar och ett spel som ständigt var i rullning. Adam Tambellini avslutade målskyttet sist och såg till att öppna det mot Luleå. Daniel Zaar försökte gå köksvägen vilket resulterade i att pucken studsade ut till just Tambellini som vispade in 1-0.

Kort därefter skulle Rögle utöka sin ledning. Michael Kapla sköt pucken på mål, Marco Kasper snappade upp returen, tryckte upp pucken i ribban som slutligen landade hos Riley Sheen som stötte in 2-0 – vilket var forwardens första SHL-mål i karriären.

– Vi hade en avvaktande utvisning, vi fick till ett bra skott utifrån och bra jobb framför målet och till slut lyckades jag hitta nätet. Det var lite turligt men det är skönt att få göra första målet.

Med drygt fem minuter kvar av första perioden slog Rögle till med en blixtsnabb kontring. Michael Kapla skickade upp pucken till Dennis Evergberg som hittade över till Danier Zaar och 3-0 var ett faktum.

Rögle fortsatte att trycka på i anda perioden och borrade ner sig i offensiv zon. Ett tag i matchen hade Luleå inte haft ett enda skott på mål på drygt 37 minuter.

Trots det skulle hemmalaget gå vinnanden ur andra perioden. Med två sekunder kvar kom Luleås reducering i numerärt överläge.

– Även om vi släppte in ett mål i slutet så gillar jag verkligen hur vi spelade i de första två perioderna. Vi visste att de skulle komma ut hårt i tredje men vi lyckades komma tillbaka till hur vi vill spela, säger Sheen.

I sista perioden skulle ytterligare en reducering falla och skapa nerv i matchen. Men Med fem minuter kvar av tillställningen fick Luleås Julius Honka matchstraff efter en crosschecking på Riley Sheen. Det bäddade för att William Wallinder kunde trycka upp 4-2 i krysset och fastställa slutresultatet.

Vad är ditt intryck av SHL efter två matcher?

– Det har varit kanon. Det är en snabb och rolig hockey att spela. Jag gillar mitt lags framfart just nu vi spelar ett väldigt snabbt spel som andra lag har svårt att hantera. Vi vill bara fortsätta att vinna hockeymatcher, avslutar Sheen.

Där med är säsongens första trepoängare bärgad. Nästa match spelas redan på lördag och även den uppe i norr borta mot Skellefteå.

Anton Toft