Lesund efter comebacken: "Man måste ta vara på tiden"
Publicerad: 2022-08-12
Väntan har varit lång och längtan har varit stor. Igår fick Erlend Lesund äntligen sätta skridskorna på isen i matchsammanhang. – När man står vid sidan om så får man sig en tankeställare och saknar verkligen det, säger han.

27 november 2021 är datumet då Erlend Lesunds säsong plötsligt var över. En skada mot Leksand tvingade norrmannen till operation och flera månaders frånvaro.

Men så en torsdagskväll, drygt nio månader senare, i Kristianstad Ishall så var det äntligen dags för Erlend Lesund att vara en del av det lag som åkte ut på isen.

– Det var kul. Det var väldigt längesen men väldigt roligt att vara där med grabbarna. Sen är det såklart ovant och det tar lite tid att komma in i det igen. Man måste bara göra de här matcherna som kommer nu, försöka göra det bästa man kan och ta det därifrån.

Vad är det svåraste med att spela match efter en lång frånvaro?

– Det är ganska mycket med tajmingen och att där nu fanns motspelare som försöker göra det svårt för dig. Man måste komma in i det men desto fler matcher man får och desto fler repetitioner så blir det bättre.

Att vara borta från träningar är en sak men att missa matcher är en annan. Det är matcherna som de flesta hockeyspelare kan skriva under på att “det är det här vi gör det för”.

– Det har varit drygt. Det är därför vi håller på med det här, för att spela och vinna matcher med laget. Sen när man står vid sidan av så får man sig en tankeställare och saknar verkligen det.

Även om Lesund tvingats vara frånvarande på isen så har närvaron i och runt laget ändå varit tydlig.

– Det är något man måste göra för att vara på en bra plats mentalt. Jag tror det är viktigt att inte gräva ner sig även om man inte spelar. Man får försöka vara positiv, hjälpa de som spelar och göra sitt bästa för att laget ska göra det bra. Man kan ändå hjälpa till även om man inte spelar. Så det gäller att hitta saker att göra även när man inte spelar.

Den kommande säsongen bildar han kaptens-team med Anton Bengtsson, Dennis Everberg och Brady Ferguson.

– Jag jobbade med kaptens-temaet även förra året och nu blir det förhoppningsvis en lite längre säsong för mig. Jag försöker vara den jag är, leda med exempel och hjälpa de yngre lite här och där. Sen tar vi det därifrån.

Att på ett ögonblick gå från hel och frisk till att missa resten av säsongen har gett 27-åringen perspektiv på saker och ting.

– När man nästan missar en hel säsong så märker man hur fort en karriär kan gå om man skulle missa två eller tre säsonger. Det är en stor del av en karriär så man måste ta vara på tiden.

Uppladdningen inför nästa säsong fortsätter dag för dag men trots den långa frånvaron går backen in med höga krav på sig själv.

– Jag personligen har alltid höga krav på mig själv men man måste kanske sänka dem lite nu i början. Låta tiden vara på sin sida och försöka fokusera på de viktiga matcherna. Men jag vill alltid vara den bästa versionen av mig själv, så det får man kanske jobba lite mentalt med. Vi får se hur det går men hoppas det går bra, säger han med ett leende.

Anton Toft