Första SHL-nollan för Rifalk
Publicerad: 2019-10-19
Efter match
Förra säsongen dominerade han i Oskarshamn och Allsvenskan. Fast även i Rögle och SHL verkar kostymen passa bra för målvakten Christoffer Rifalk som höll nollan när Rögle besegrade Skellefteå i Catena Arena med 3-0.

Han var en starkt bidragande orsak till att Oskarshamn väldigt överraskande tog steget upp i SHL i våras. Trots avancemanget upp ville Christoffer Rifalk ha nya utmaningar och då Rögle lockade var han inte sen att nappa. Inledningsvis har han och målvaktskollegan Roman Will delat ganska lika på uppgiften och när Rögle studsade tillbaka efter förlusten mot Färjestad i torsdags var det med en storspelande Christoffer Rifalk mellan stolparna. Insatsen kröntes dessutom med att han fick hålla sin första nolla i SHL.
– Det är ju kul men jag hade väldigt bra hjälp i dag i vårt försvarsspel. Många gånger studsade pucken runt vår kasse men varje gång lyckades våra backar få undan den, säger den 23-årige Kalixkillen och fortsätter angående en ganska svettig andra period:
– Då tryckte Skellefteå på ganska hårt men det var ändå inget att stressa upp sig över. Tyckte vi hade ganska bra koll ändå och alla hjälptes åt.

Matchen hade faktiskt två riktigt bra målvakter då kollegan i bortakassen Gustaf Lindvall också svarade för en rad fina räddningar. Till slut var det ändå Rifalk som gick segrande ur den duellen.
– Skellefteå inledde bra men efter vårat 1-0-mål tog vi över matchen ganska tydligt. Fast sen fanns det perioder under matchen då vi var ganska tillbakapressade också. Det var en svår men samtidigt också väldigt kul match att stå i, menar han.
Det var faktiskt endast två säsonger sedan som Christoffer Rifalk spelade i division 1 hemma i Kalix. Succén har varit snabb och visst ser han också skillnader på hur det är att spela i de olika serierna.
– Jämfört med SHL och Allsvenskan så är det klart mer tempostarkare i SHL och då gäller det också att jag själv ökar mitt tempo i spelet. Skotten är också svårare och kommer från svårare lägen. Fast än så länge känns det bra och jag hoppas att det fortsätter så, säger han med tillförsikt.

Direkt efter slutsignalen uppmärksammade kanske någon bland de 4.897 åskådaarna i Catena Arena en liten ritual som Christoffer Rifalk gjorde med stolparna och ribban. Efteråt berättar han att det var för att fira segern och sin hållna nolla.
– Jag försökte få det att se ut som att jag använde och slog med en hammare. Som om att jag spikade igen kassen, flinade Christoffer Rifalk och hade svårt att dölja sin glädje över sin första nolla i SHL.

Patric Andersson