Stark comeback när Rögle tog en seger i e-sportsdebuten
Publicerad: 2020-01-13
Premiärnerverna kastade grus i maskineriet i öppningsmatchen, men i returen kom Rögle tillbaka och säkrade två poäng när eSHL drog igång.

En seger och en förlust. Det blev facit från dubbelmötet med Leksand när eSHL - den virtuella versionen av SHL - gick av stapeln för Rögles nystartade e-sportslag.

Matcherna spelas i dubbelmöten, där lagen möts i två matcher som spelas med fem minuters mellanrum.

Rögle fick en tung start på den första matchen. Leksand tog tidigt ledningen och spelade därefter ett imponerande försvarsspel mot ett hemmalag som hade svårt att knäcka gåtan att passera gästernas blålinje. Ett visst hopp tändes för Rögle när man reducerade till 1-3 via en styrning, men Leksand var stabila och vann rättvist med 1-5 i den första av matcherna.

– Jag tror det är premiärnerverna som ställer till det för oss. Vi spelar inte vårt spel, har svårt att ta oss till anfall och tappar pucken på helt fel ställen, menar Johannes "THAREALGURU" Wallin.

Andra matchen startade otäckt likt den föregående, då Leksand tidigt tog ledningen. Därefter stängde dock Röglemålvakten Fredrik "celeste_sueco" Sanz Lerna igen butiken, och möjliggjorde för sina lagkamrater att vända matchen via ett starkt powerplay.
Både 1-1 och 3-1 kom med en man mer på banan, och även om Leksand reducerade till 4-2 i tredje kom man aldrig riktigt nära. Istället säkrade Rögle segern med ett sent mål fram till slutresultatet 5-2.

Tommy "TommyC142" Camèrus stod för fyra av Rögles totalt sex mål, medan det övriga två gjordes av Cornelius "JezusKristuz" Högberg.

På fredag möter Rögle Luleå i nästa dubbelmöte av eSHL, matcher som visas via vår Twitchkanal med start 20:00. Där kan man också se tidigare matcher i repris.

Statistik och matchfakta finns på nhlgamer.com.

Andreas Ljunggren