Satsningen fortsätter - de blir Akademitränare nästa säsong
Publicerad: 2020-04-02
Rögles satsning med anställda tränare för ungdomslagen i RögleAkademin fortsätter. Säsongen 2020/21 blir tredje året för satsningen. Tre av förra säsongens Akademitränare fortsätter medan Hugo Karlsson är ny istället för Adam Bengtsson som tar klivet upp på U16.

– Det är ett fantastiskt initiativ som röner stor uppmärksamhet och stort intresse från föreningar runt om i landet. Jag är glad att föreningen vill fortsätta den här satsningen, säger Rune Johansson, ny general manager för junior- och ungdomsverksamheten.
Han fortsätter:
– Det är en form av kvalitetssäkring där vi på ett tydligt och enkelt sätt kan styra det vi gör enligt våra värdegrunder, det gäller både hockeybiten och utanför. Jag är imponerad över det arbete som lagts ner under vintern vad gäller värdegrunder och implementeringen av Barnkonventionen som ska genomsyra vårt arbete på daglig basis.

Det var inför säsongen 18/19 som Rögle BK inledde satsningen med att anställa ungdomstränare för att ersätta och avlasta föräldratränare. Första året handlade det om utbildningsansvariga isinstruktörer, inför förra säsongen utökades satsningen. Fyra tränare anställdes på heltid som huvudtränare för de äldsta ungdomslagen (U12-U15) och det fortsätter kommande säsong.
Den gångna säsongen har utvärderats och vissa saker har man skruvat på inför kommande säsong:
– Vi har fått in en del intryck utifrån som vi tagit i beaktande. Det handlar mycket om planeringen av träningstider där vi justerat så att tränarna får mer tid över till lagen före eller efter passen. Sen ska vi utveckla en bättre kommunikationsplattform, säger Rune Johansson.
Om de fyra tränarna säger Rune:
– Det är fantastiska personer som har ett stort engagemang och driv, de har lite olika personligheter och erfarenheter som gör att vi får en bra bredd och kunskap i tränargruppen. De är ödmjuka och har en hunger att vilja bli duktiga hockeytränare. Vi vill ha tränare som har ambitioner för sig själv och verksamheten. De jobbar bra ihop och hjälper varandra men vi som förening kan bli mer stöttande och närvarande.

De tre Akademitränare som fortsätter kommer att träna samma lag även kommande säsong, de följer således med sin grupp medan nye Hugo Karlsson tar sig an ett nytt yngre lag. Här är RögleAkademins tränare för säsongen 2020/21:
U15 (Team 06): Anton Josefsson, 25, kommer även att ingå i tränarstaben för U16. Började i Rögle förra säsongen och kom med fem års erfarenhet som ungdomstränare.
U14 (Team 07): Daniel Johansson, 27, kommer även att ingå i tränarstaben för J18. Gör sitt tredje år som isinstruktör/ungdomstränare i Rögle och har haft flera olika roller.
U13 (Team 08): Johan Lundberg, 34, kommer även att ingå i tränarstaben för J20. Kom till Rögle inför förra säsongen och hade då tre år som tränare och ledare på olika nivåer med sig som erfarenhet från Pantern.
U12 (Team 09): Hugo Karlsson, 20, kommer även att vara ansvarig isinstruktör för U11 (Team 10). Ny som anställd tränare, före detta spelare i Rögle som fick sista junioråret spolierat på grund av skada. Har varit verksam i U16 den gångna säsongen.

– Det har varit ett fantastiskt bra och lärorikt år och det är helt rätt väg att gå som förening. Vi har en bra samsyn i gruppen, vi har samma värderingar och ställer samma krav, säger Anton Josefsson.
– Styrkan med att ha anställda tränare är att man får kontroll på verksamheten och att vi gör samma saker. Förut kan man ha gjort bra saker men väldigt olika saker. Det har varit ett väldigt produktivt år med bra utveckling både individuellt och som lag och nu kan vi bygga vidare på den grund vi lagt, säger Johan Lundberg.
Samtliga tränare kommer även att vara instruktörer på hockeygymnasiet. Adam Bengtsson, som går upp i U16, kommer även fortsättningsvis att ha ett ungdomsledaransvar.