Rögle anställer sportutvecklare dam
Publicerad: 2022-06-13
Rögle tar ett stort steg i sin dam och flick-satsning. Som en del i arbetet har klubben anställt Nanna Holm Glaas i rollen som sportutvecklare på damsidan.

Den nya tjänsten kommer framför allt att rikta sig mot att utveckla damsidan i klubben och att etablera en dam-junior och en dam-senior verksamhet. Nanna kommer mestadels att arbeta med den strategiska biten mer än det praktiska nere på isen.

– Det ska bli jättespännande. Jag vill verkligen vara med och utveckla damhockeyn, för jag har hittills mest arbetat inom killhockeyn. Jag har varit med i damlag i omgångar för till exempel landslaget, i AIK och LHC. Nu har ju Ellinor (Rydell) gjort ett jättebra jobb med att starta upp en breddverksamhet, men att få starta upp och jobba mot elit ska bli jätteroligt. Även att försöka få igång gymnasieverksamhet för tjejerna.

Nanna har tidigare arbetat med NIU-verksamhet (nationell idrottsutbildning) i AIK men kommer senast från Linköpings HC där hon hade rollen som målvaktstränare för U14 upp till J20 och även varit inne i damlaget som både fystränare och målvaktstränare.

**Vad har du för vision? **

– Att på sikt starta upp ett rent NIU för tjejer. Men till att börja med hoppas jag att vi kan få igång ett lokalt hockeygymnasium så att vi kan ta vara på alla fina talanger vi har här och erbjuda dem en bra verksamhet att fortsätta sin hockey i. Det betyder både att få till ett hockeygymnasium samt att få till en dam-juniorlag. Att då kanske börja i division ett och sen arbeta sig upp mot SDHL på sikt.

Rögles klubbchef Daniel Koch om satsningen.

– Utvecklingen av vår flickishockey har gått fort och vi fortsätter se många nya flickor som söker sig till vår verksamhet vilket är fantastiskt roligt. Vår sportsliga ambition är identiskt när det kommer till herr- och damishockey och med anställningen av Nanna tar vi nu ett nytt stort steg mot en etablering av både en dam-junior och en dam-senior verksamhet.

– Nannas erfarenhet både som spelare och ledare på högsta nivå ihop med hennes driv och härliga energi passar perfekt i den roll som ska leda utvecklingen av vår flick- och damishockey.

Rögles flickverksamhet har gått upp till över hundra spelare bara det senaste året. Att klubben har så många flickor grundlägger arbetet med att på sikt få till ett lokalt förankrat representationslag på damsidan.

– Att få in den kompetensen Nanna har från NIU och LIU-verksamheter gör att detta är ett väldigt stort och efterlängtat kliv för Rögle BK. Nanna sitter på kompetenser som vi tidigare inte har haft och som tillåter oss att ta nästa steg i vår utveckligen. Nannes erfarneheter är verkligen viktiga för att vi ska kunna ta arbetet framåt, säger Lotta Vöcks Möller, akademiansvarig på Rögle BK.

Anställningen gäller från och med den första augusti.

Anton Toft