Höglander övertidshjälte inför alla NHL-ögon
Publicerad: 2019-01-31
Efter match
Han visade åter prov på sina färdigheter och gjorde på nytt en riktigt bra match. Dessutom blev unge Nils Höglander matchhjälte med en kylig straff i overtime inför en rad imponerade NHL-scouter.

Han har en stigande formkurva och briljerar i match efter match med vackra mål och läckra dragningar.
Förra veckan gjorde han ett Zorro-mål uppe i Karlstad och när Rögle besegrade Växjö hemma i Lindab Arena var det talangfulle och nyss 18 år fyllda Nils Höglander som avgjorde med en snygg straff i overtime.
– Allt känns bättre och bättre för varje match som går nu. Jag trivs jättebra också med mina kedjekamrater Sjöa (Mattias Sjögren) och Trevor (Mingoia), berättar Nils Höglander som kände en lättnad efter matchen:
– Vi hade ju massor av lägen i den här matchen och det var dåligt att vi inte lyckades göra mål tidigare än i tredje perioden. Det är så mycket på spel nu i varenda match och det var skönt att vi tog åtminstone två poäng till slut.

Efter de senaste matcherna har uppmärksamheten blivit allt större på honom.
Det har han dock själv bidragit till då han har radat upp fina insatser på löpande band.
Fin teknik, hög fart och fina framspelningar kryddat med spektakulära mål.
Till hemmamatchen mot Växjö hade nästan 30 NHL-scouter ackrediterat sig och över 15 klubbar var representerade.
Många av dem var imponerade av vad de såg från unge Höglander men själv tog han uppståndelsen med ro.
– Så klart är det kul att höra att de tycker att jag spelade bra. Fast det är inget jag bryr mig så mycket om ska jag ärligt säga. Jag försöker bara att spela mitt eget spel och inte alls fokusera på att det finns folk som eventuellt är där för att titta på mig, säger han lite halvt generat och smått besvärat efter matchen med ett ganska stort mediauppbåd runt sig.

Efter Lucas Elvenes kvittering i mitten av den tredje perioden jagade Rögle ett segermål under ordinarie tid.
Det lyckades dock inte och matchen gick till förlängning efter att Rögle också rett ut ett numerärt underläge med ca fem minuter kvar av tredje perioden.
Förlängningen såg ut att sluta mållös och många bland de 4 243 i publiken väntade på straffar.
Fast de skulle få se ett straffslag tidigare än så. Med 44 sekunder kvar av overtime försökte Nils Höglander slita sig fri men blev upphakad av en Växjöspelare varpå domaren dömde straffslag.
Ett straffslag som han själv fick ta hand om då han ställdes mot den fram tills dess storspelande Viktor Fasth i Växjömålet.
– Jag tänkte inte alls i det läget på att han hade varit så bra under matchen. Mitt fokus var bara på att göra min dragning och lägga över den på backhand som var min tanke först. Dock var jag tvungen att ändra mig i sista stund men det gick ju vägen, log Höglander som fick in pucken via ribban från nära håll.

Patric Andersson